האם יהיה מותר לשטראוס להחליט מה המחיר המינימלי בו רמי לוי ימכור לנו מילקי?

לא סתם יקר פה. ישנם גופים שכל תפקידם הוא שמירה על שוק תחרותי ואנו עדים לחידלון מתמשך של הגופים הללו. בשנים האחרונות, רשות התחרות הובילה קו רופס וסלחני מול הגופים החזקים במשק בתחומים המשפיעים ישירות על הכיסים של כולנו. במקביל להובלת מאבק הצרכנים הנוכחי אנו פועלים גם במישורים הרגולטוריים כדי לתקן את הבעיות מן השורש.

בקיץ האחרון, רק כשבועיים לפני שהממונה על התחרות הקודמת, עו"ד מיכל הלפרין, סיימה את תפקידה, היא העבירה תיקון לכללי התחרות ששוב מחזק את החזקים. התיקון קובע שהרשות תפסיק לבדוק את ההסכמים בהם ספקים (למשל חברות המזון הגדולות) יכתיבו לקמעונאים (למשל רשתות השיווק) את מחירי המינימום שבהם יימכרו המוצרים לצרכן.

מה זה אומר? למשל ששטראוס יכולה להחליט מה המחיר המינימלי בו רמי לוי ימכור לנו מילקי, ואסם תוכל להגיד לשופרסל שמהיום פסטה תעלה 10 ש"ח ומעלה. עד כה ההסכמים האלו היו אסורים אלא אם התקבל אישור ספציפי מהממונה על התחרות. מעתה, ההסכמים הללו יהיו מותרים כל עוד הצדדים עצמם התרשמו שההסדר לא פוגע באופן משמעותי בתחרות. כן, מה ששמעתם. אם חברות הענק יעידו, בצירוף חוות דעת משפטית משל עצמן, שההסכם שלהן בסדר, אז זה בסדר.

התיקון הזה ישרת בעיקר את הספקים החזקים כמובן, אלו שיש להם כסף לשלם למיטב עורכי הדין כדי שיצליחו לפרש את הכללים באופן שתואם את האינטרסים שלהם ולספק את חוות הדעת המשפטית הנדרשת. הספקים הקטנים לעומתם, לא יוכלו להשתתף במשחק המכור מראש.

השבוע הגבנו להנחיות רשות התחרות בעניין, שמסבירות איך אמורים לפרש את הכללים הללו. טענו שמראש לא היה צריך לתקן את הכללים, וביקשנו שהממונה החדשה תחזור בה מהתיקון הזה, או לכל הפחות תוסיף תנאים שיקשו על הספקים והקמעונאים לעמוד בתנאים לקבל את ה"פטור" הזה, ובכל מקרה דרשנו שההסדר החדש לא יחול על גורמים חזקים כמו מונופולים וספקים גדולים.

לא ייתכן שבתקופה בה סוף סוף מבינים שצריך להתמודד עם גל יוקר המחיה – רשות התחרות תהיה זו שתחבל בתחרות ותחזק את יוקר המחיה.

בואו לעזור לנו במאבק ביוקר המחיה – הצטרפו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#מרדהפסטה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן