האם מכון התקנים ימשיך לסבן את הממשלה?

הדיונים על רפורמת היבוא ממשיכים גם השבוע, והפעם אנחנו קוראים לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת לתקן את החוק כך שהמסלול ה"ירוק" – המסלול המהיר והזול יותר של בדיקות הייבוא, יכלול מגוון רחב יותר של מוצרי צריכה בסיסיים.

המסלול הירוק יאפשר למגוון רחב של מוצרים, שכבר עומדים בסטנדרטים אירופאיים מחמירים של בטיחות, לדלג על הבדיקות היקרות והמסורבלות של מכון התקנים. כך עלויות הייבוא יופחתו משמעותית, מה שיקל על יוקר מחייה.

רק שמכון התקנים מרוויח הרבה כסף מהבדיקות ויש לו אינטרס מובהק לדחות את הרפורמה.
בהכנות לדיוני הוועדה גילינו שהמכון כבר עשה סיבוב על הציבור, בסוף 2016. במסגרת הרפורמה הקודמת בתחום הייבוא, הכנסת חייבה אותו לבטל את התקנים הישראליים הייחודיים ולהתאים אותם לסטנדרט האירופי כדי לייעל ולהוזיל את תהליך הייבוא.

כעבור 5 שנים מכון התקנים עוד לא ביצע את דרישת הכנסת. וכיום כ-100 מוצרי צריכה בסיסיים, כולל חיתולים, שטיחים, לולים, כיסאות בטיחות לרכב, טמפונים ודודי שמש, עדיין מחויבים ביבוא על סמך תקנים ישראליים ייחודיים.

ופה הקאצ': גם אחרי שהרפורמה הנוכחית תעבור בחקיקה בכנסת, אותם מוצרים עדיין יצטרכו לעבור את הבדיקות המסורבלות של מכון התקנים, עד שהתקנים של המכון יותאמו לתקן הבינלאומי. קראתם נכון: מכון התקנים אמנם מחויב לעבור למצב שקיים באמריקה ובאירופה, אבל בפועל הוא יכול לגרור רגליים למשך שנים ארוכות.

היות ואנחנו למודי ניסיון לגבי מכון התקנים, ולא מוכנים לסמוך על כך שיבצעו בזמן סביר דרישה של הממשלה – פנינו לחברי ועדת הכלכלה בבקשה שיכניסו סעיף לחוק: במידה ומכון התקנים לא ישלים את עבודת ההתאמה תוך שנה, המוצרים יעברו למסלול הירוק באופן אוטומטי.

דדליין כזה ימחק את האינטרס הכלכלי וגרירת הרגליים של מכון התקנים, שמרוויח את כספו מהבדיקות, וישים במרכז את האינטרס הבטיחותי.

רוצים לעזור במאבק על יוקר המחייה בישראל? הצטרפו https://bit.ly/3oAKwFR

#הוןשלטוןיבוא

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן