הגבלנו אותם בכנסת, הם הלכו לחגוג במשרדי הממשלה

הדבר הראשון שעשינו עם הקמת המיזם הוא תיקון חקיקה שמגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת. אבל בשונה מהכנסת, אין על הלוביסטים שום חובות שקיפות או דיווח על פעילותם במשרדי הממשלה. זו פירצה עצומה שאנחנו כבר שנים עובדים על סגירתה ולא נעצור עד שיבינו ויקבלו זאת גם בכל משרדי הממשלה, כולל במשרד הבריאות.

לפני כשנתיים וחצי חברי המיזם בחרו שנטפל ב"לוביסטים שפוגעים בבריאות הציבור" ומאז אנחנו בשטח, פועלים לנטרל את האינטרסים הזרים שעלולים לפגוע בבריאות של כולנו – מחברות המזון ועד חברות התרופות.

פנינו לבג"ץ כדי לתמוך בניסיון של משרד הבריאות לנתק את הקשרים המסחריים בין חברות התרופות לרופאים, ועד היום אנו פועלים ליישום המלא של הרפורמה. דרשנו ממשרד הבריאות להוסיף נציג של רופאי בריאות הציבור לוועדת סל התרופות כדי להקטין את ההשפעות המסחריות בדיוניה. פנינו למשרד הבריאות בכדי לקדם את רפורמת התמרוקים של המשרד, שעיקרה הקלות בייבוא של טואלטיקה, שנחסם שנים רבות על ידי היבואנים הגדולים.

בשיא הקורונה, אף הצלחנו להגביל ולמתן את החלטת משרד הבריאות לחסום את האפשרות לעבור בין קופות החולים.

נלחמנו (וגם ניצחנו) בניסיונות של חברות המזון לדחות את השלב השני של רפורמת סימון המזון המזיק. הוצאנו התחייבות פומבית מבכירי משרד הבריאות שהרפורמה תיכנס לתוקף כמתוכנן בתחילת 2021, והתחייבות נוספת לאסור על פרסום מזון מזיק לילדים ונוער, נושא שאנו ממשיכים לקדם במלוא המרץ.

כל שנה, בעלי הון מוציאים עשרות מיליוני שקלים על חברות לובי שייצגו אותם במסדרונות הכנסת ובמשרדי הממשלה. למה? כי זה עובד. לכל החלטה ממשלתית – חוק, תקנה, אפילו נוהל פנימי – יכולה להיות השפעה ישירה ועצומה על שורת הרווח שלהם. הדבר נכון במיוחד בתחום הבריאות, שבו לרגולציה יש תפקיד כה מרכזי.

בחודשים האחרונים, הספקנו לפנות במקביל לכל משרדי הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה, וגם לנציב שירות המדינה – בבקשה שיקבעו כללים המסדירים את האינטראקציה של עובדי הציבור עם לוביסטים – ולאחרונה המאמץ שלנו החל לשאת פירות ומשרד האוצר אישר נוהל פנימי שמחייב את עובדי המשרד לעדכן מראש ולדווח על כל פגישה עם לוביסט. כעת אנו עובדים מול משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה – להחיל את חובת הדיווח על כלל עובדי המדינה, בכל המשרדים, כולל במשרד הבריאות.

חשוב להבהיר: שקיפות היא תנאי בסיסי, אבל היא לא תפתור את הבעיה לבדה. איפה שיש כסף, שם תמצאו לוביסטים. לכן, חשוב שלציבור גם יהיה לובי חזק משלו שייצג אותו. לכן אנחנו פה.

חשוב לכם שהקול של הציבור ישמע גם בנושאי בריאות? הצטרפו אלינו https://bityl.co/7D7j

#הוןשלטון

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן