ההסתדרות משחקת לידיים של הטייקון עידן עופר

בזכות מאבק שלנו, החליטה שרת האנרגיה קארין אלהרר שלא להאריך את הזיכיון לכריית פוספטים לחברת כימיקלים לישראל (כי"ל), שבשליטת הטייקון עידן עופר, עד שתסתיים הבדיקה האם היא משלמת תמלוגים ראויים על השימוש שלה באוצר הטבע. כעת ההסתדרות מאיימת על שרת האנרגיה שההחלטה הזו תגרום לפיטורי עובדים ולסגירת המפעלים.

ההסתדרות עושה טעות ומתגייסת נגד האינטרס הציבורי. לא ייתכן שבכל פעם שהממשלה עומדת לקבל החלטה שפוגעת ברווחיות של חברת כי״ל נשלף ספין הפיטורים של עובדי החברה בנגב. עוד ב-2015, כשהכנסת דנה ברפורמה שתעלה את המסים שכי״ל משלמת על השימוש שלה במשאבי הטבע מים המלח, כי״ל הודיעה שהדבר ייאלץ אותה לפטר עובדים. ונחשו מה? הרפורמה עברה למרות הלחצים, והאיום של כי״ל לא מומש.

ההסתדרות אמורה לייצג את העובדים מול המעסיק שלהם – כי״ל, ולא לשמש ככלי במאבק של כי״ל מול משרדי הממשלה. ההכנסות של כי״ל ב-3 החודשים הראשונים של 2021 הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, רמת שיא ב-7 השנים האחרונות, וגם מהטעם הזה לא ברור לנו מאיפה מגיע האיום על פיטורי עובדים.

המכתב של יו״ר ההסתדרות בעייתי מסיבה נוספת: למרות שנשמע ממנו כאילו כי״ל לא ידעה ולא שמעה על הדיון שהתקיים בנושא הארכת הזיכיון, בפועל התנהל מול החברה מו״מ ממושך על אחד התנאים להארכה – גובה הערבות שכי״ל צריכה לשים למימון השיקום של הנזק הסביבתי האדיר שיצרו מפעלי הפוספטים.

אוצרות הטבע שייכים לציבור. החברות שמפיקות אותן והטייקונים השולטים בהן צריכים לשלם תמלוגים ראויים ולדאוג לשיקום הנזק הסביבתי. אנחנו מחזקים את שרת האנרגיה על החלטתה ומקווים שתעמוד איתנה מול הלחצים שמפעילה כי"ל.

רוצים לסייע לנו לשמור על אוצרות הטבע השייכים לציבור? הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/3nlAhEv

#הוןשלטוןפוספטים

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן