הון-שלטון-עיתון: איך מונעים מטייקונים לנצל את שליטתם בכלי התקשורת לרעת הציבור?

אזרח זר, נאשם בפלילים ובעל מונופולין נפגשו במסדרונות חברת החדשות. נשמע כמו התחלה של בדיחה? ובכן, זהו המצב היום בשוק התקשורת הישראלי הנשלט בעיקרו על ידי מספר קטן ביותר של שחקנים. כשחלק לא מבוטל מבעלי השליטה באמצעי התקשורת שולטים גם בחברות ריכוזיות ובמונופולים.
כך, למשל, בתו של יצחק תשובה מחזיקה 20% ממניות קשת; קוקה קולה (חברת המשקאות הקלים בע"מ) שולטת בקשת 12; לן בלווטניק (תושב זר השולט במונופול המלט "נשר") שולט ברשת 13; עידן עופר החזיק בעבר חלק מערוץ 13; אליעזר פישמן החזיק בגלובס; נוחי דנקנר במעריב; ועוד.
עסקי התקשורת לא ידועים כרווחיים במיוחד, להיפך. אבל הכוח, הו הכוח.
שליטה באמצעי תקשורת שמשדרים תכני חדשות ואקטואליה היא גם שליטה על עיצוב התודעה הישראלית – התקשורת היא צינור לזרימת מידע, עמדות, רעיונות, שיאפשרו לנו האזרחים לעצב את תפיסותינו ועמדותינו, וגם מהווה מנוף כח אדיר על פוליטיקאים ומקבלי ההחלטות השונים.
לפני כשבועיים נבחר נושא ההון-שלטון-עיתון על ידי חברי לובי 99, שמבינים את הכוח האדיר והסכנה הטמונים בשליטה בכלי תקשורת.
השבוע עשינו את הפעולה הראשונה במסגרת הנושא והגשנו נייר עמדה מקיף (קישור בתגובות) לוועדה המיוחדת שהקים שר התקשורת – הוועדה לאסדרת העל בתחום השידורים בראשות חה"כ לשעבר רועי פולקמן.
טענו שצריך לקבוע כללי מסגרת ברורים, שיאפשרו את פיזור השליטה באמצעי התקשורת שיובילו לפלורליזם של דעות ורעיונות.
יש להגביל גורמים ריכוזיים ובעלי כוח שוק גדול לשלוט באמצעי התקשורת, כדי שלא ינצלו אותם לטובת האינטרסים הכלכליים הצרים שלהם על חשבון הציבור – בין אם באמצעות הפעלת לחץ על פוליטיקאים ורגולטורים ובין אם על ידי פגיעה בגופים מתחרים.
רוצים לסייע לנו לנתק את הקשר בין ההון שלטון לאמצעי התקשורת? הצטרפו עכשיו ללובי 99 https://bityl.co/4Mb8

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן