הילדים של פישמן ישארו מולטי מיליונרים. אנחנו נדאג שלא יהיו עוד "פישמנים"״

״מה זה הדיון הזה פה? פישמן? זה שעשה תספורת של מיליארדים? וואלה אחריי רודפים גם על 10 ש״ח״. זה מה שאמר לנו צעיר שישב מאחורינו בתחילת הדיון אתמול בבית המשפט העליון על הערעור נגד ההסדר השערורייתי בין הבנקים לבין בני משפחת פישמן.

המשפט הזה ממחיש את הפער הבלתי נסבל בין מה שהציבור חושב על הפרשה הזו – פשיטת הרגל הגדולה בתולדות מדינת ישראל, במסגרתה אליעזר פישמן קיבל תספורת של 2.5 מליארד ש״ח על חשבוננו – לבין העמדה של כל הגופים שהיו אמורים להגן על האינטרס הציבורי וכשלו.

פסק הדין שפרסם אתמול בית המשפט העליון, שמאשר את ההסדר הזה, למעשה מותיר את בני משפחת פישמן מולטי-מיליונרים, למרות שאליעזר פישמן עצמו הוכרז כפושט רגל. איך זה הגיוני? כי בשנים שלפני פשיטת הרגל הוא העביר אליהם נכסים, מניות וכספים בהיקף אדיר שמוערך ברבע מיליארד ש״ח.

בית המשפט התייחס לבנקים כ״נושים מקצועיים״, שאם הם מסכימים להסדר אז הכל טוב. הממונה על הליכי חדלות פירעון, זו שהייתה אמורה להגן על האינטרס הציבורי בהליך, הייתה צריכה לומר לבית המשפט שהדבר האחרון שאפשר לומר על הבנקים בפרשה הזו זה שהם התנהלו באופן ״מקצועי״ – הבנקים התבססו על ההצהרות של פישמן, לא בדקו היטב את הביטחונות, קיבלו ערבויות אישיות בהיקף לא הגיוני ונתנו לו להחזיר את הכסף מתי שבא לו. את זה לא אנחנו אומרים, אלא פישמן בעצמו: “לא עשינו שום הסדרים, לא של זמנים שיש תאריך שאתה תשלם לי כסף כי ידענו שאין כסף“.

אחרי שהממונה הגישה לבית המשפט עמדה שחוטאת לתפקיד שלה, למרות שפנינו אליה מספר פעמים ונפגשנו עימה ועם צוותה, הגשנו בקשה להצטרף להליך כ״ידיד בית המשפט״. לצערנו, הבקשה שלנו נדחתה על הסף בגלל “שיהוי“. למה? כי חיכינו לראות את התגובה שלה ורק אז הגשנו את הבקשה שלנו.

כך נוצר מצב שבו האינטרס של הציבור הרחב לא יוצג בהליך הזה. השופט מינץ אפילו אמר במהלך הדיון שהם ״לא מבינים על מה הערעור״. וכך הסתיימה אחת ההסתעפויות המרכזיות בפרשת פשיטת הרגל של הטייקון אליעזר פישמן – פשיטת הרגל הגדולה בתולדות מדינת ישראל.

כשהאירועים האלו קרו בתחילת שנות האלפיים לא היה לובי ציבורי שפעל מול הטייקונים. עכשיו המציאות הזו השתנתה. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי שלא יהיה ״פישמן 2״ ולצורך זה נשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו – החל מחקיקה בכנסת, המשך בפעילות מול הרגולטורים ועד פנייה לבתי המשפט. ואל תדאגו, בסוף גם נצליח.

הצטרפו אלינו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןפנסיה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן