המדריך המלא לשוק הגז בישראל

בראשית דרכנו נבחר נושא התמלוגים על משאבי הטבע על ידי חברי וחברות המיזם, ובהמשך הורחב גם למחיר הגז לפי החלטת החברים. מאז אנחנו מעדכנים אתכם על בסיס קבוע בהתקדמות שלנו בנושא אבל לרגל חג הפסח החלטנו לעצור רגע ולפנק אתכם במדריך המלא למונחי משק הגז כדי שחברות הגז וצבא הלוביסטים שלהן לא יוכלו להמשיך לסבן את הציבור עם הטעיות וסיפורים. לכן בימים הקרובים יעלו בעמוד מספר פוסטים שיעמיקו את הידיעה שלכם בתחום, יתארו את המונחים הבסיסיים וירחיבו כמובן על המצב בישראל. נתחיל עם כמה מושגי יסוד:

? מחיר גז טבעי:
כשמציינים מחיר של גז טבעי (או כפי שחלק מכנים אותו, גז פוסילי), לרוב הכוונה היא לדולרים ליחידת החום MMBTU (Million British Thermal Unit). יש עשרות יחידות מידה בעולם הגז, אבל זו היחידה המקובלת ביותר; לעתים היא מכונה "יחידת גז" או "יחידת אנרגיה".

? גז נוזלי – LNG:
מרבית הגז מועבר בצינורות, אך חלקו מועבר בצורה נוזלית. הגז עוברת תהליך 'הנזלה' (הפיכת הגז לנוזל), בו כרבע מהגז מנוצל לטובת התהליך – מדובר בתהליך יקר שמעלה את מחיר הגז, ולכן רק כעשירית משוק הגז העולמי משווק בצורת גז נוזלי LNG. במהלך משבר הקורונה, מחירי הגז הנוזלי קרסו ואף ירדו למתחת ל-$2. כך יצא שחברת חשמל רכשה גז נוזלי זול יותר מהגז במאגרים שלנו. אך זהו מצב חריג, ואכן לקראת סוף 2020 המחירים תיקנו כלפי מעלה.

? למה יש מחיר נפט עולמי ואין מחיר גז?
הנפט הוא סחורה, Commodity, כלומר יש שוק עולמי ובאופן כללי קונים מכל העולם יכולים לקנות ממוכרים בכל העולם. לכן אם לצורך העניין מישהו מוכר נפט בדרום אמריקה בחצי מהמחיר של מוכר באפריקה, הלקוחות יקנו מהמוכר בדרום אמריקה; זה מוביל להתכנסות מחירים.
הגז לעומת זאת מוגבל בתשתית הפיזית – הצינורות. בצפון אמריקה יש מאות ספקים ולקוחות שמחוברים בתשתית צינורות וכך נוצר שוק תחרותי והמחירים יורדים; במקומות אחרים (לדוגמא, ישראל) יש ספקים בודדים שנהנים מהיעדר תחרות והמחיר גבוה.

? מחר נרחיב על החוזים השונים, והשפעתם על מחיר הגז בישראל

רוצים לעזור לנו להוריד את מחיר הגז? הצטרפו ללובי של הציבור https://bityl.co/64YJ

#הוןשלטוןגז

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן