הסדר החוב של פישמן חשף בעיה רחבה בהרבה

תשמעו סיפור: לפני חודשיים אושר הסדר החוב עם בני משפחתו של הטייקון אליעזר פישמן, במסגרתו אשתו וילדיו נשארו מולטי מיליונרים בעוד שהבנקים ויתרו על חלק נכבד מהחוב. רצינו לפנות למפקח על הבנקים כדי שיבחן האם הסדר החוב אושר לפי הנהלים, אבל נדהמנו לגלות שאין שום נוהל מרכזי שמסדיר איך הבנקים צריכים לאשר הסדר חוב שמובא לפתחם.

מה הפיקוח על הבנקים כן קובע? שהבנקים יסדירו את הנושא בנהלים פנימיים שלהם, שלא חשופים לציבור ואין אפשרות לבצע אחריהם מעקב. אנחנו חושבים שהפיקוח על הבנקים צריך לפרסם נוהל ייעודי בנושא הזה, שיכלול שני היבטים מרכזיים:

* נוהל לאישור הסדר חוב – האם הפקיד בסניף יכול לאשר את זה? מנהל הסניף? או אולי דרגים בכירים יותר בבנק כמו ההנהלה או הדירקטוריון? זה לא סתם עניין טכני. ברגע שייקבע מי הגורם שצריך לאשר הסדר חוב – עליו תוטל האחריות לוודא שהוא אכן אושר בהתאם לנהלים, ולא שנתנו תנאים מועדפים למי ששם משפחתם הוא ״פישמן״.

* השיקולים שבהם צריך להתחשב הבנק כשהוא מאשר הסדר חוב – לדעתנו השיקולים האלה צריכים לכלול את גובה החוב ואת התנהלות הלווה לאורך השנים. פישמן, למשל, העביר בשנים שלפני פשיטת הרגל שלו נכסים רבים לאשתו וילדיו, ולפי הערכות רק מההסדר הם יישארו עם כ-250 מיליון ש״ח, לא כולל נכסים שמוגדרים "שלהם" ושלא היו במחלוקות.

הסדר החוב של פישמן הוכיח את הצורך בנוהל מוסדר בנושא – קיים חשש שהבנקים לא עשו ככל יכולתם כדי לגבות את החובות של פישמן מבני משפחתו, ושהם העדיפו לנצל את העובדה שתשומת הלב התקשורתית והציבורית מופנית לקורונה ולמשבר הכלכלי כדי לשים סוף לפרשה המביכה הזו, במסגרתה הם הלוו לפישמן מיליארדים בלי ערבויות הולמות.

פנינו למפקח על הבנקים בבקשה שיסדיר את האופן בו יש לאשר הסדרי חוב בנוהל ייעודי, כמו שגם קבעה ועדה בראשות מנכ״לית משרד האוצר עוד ב-2014. בחודש הבא אנחנו אמורים להיפגש עימו ואז נעלה את הנושא.

גם אתם חושבים שצריך לשים סוף לתופעת תנאים מועדפים לטייקונים? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/3cpEm3b

#הוןשלטון

לקריאת המכתב המלא >>> https://bit.ly/3mPYyQz

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן