הסוף לכשלים במערך הייעוץ הפיננסי?

כאשר אנחנו כלקוחות מקבלים שירות מיועצים או מסוכנים שונים לגבי קרן הפנסיה, קרן הנאמנות או מכשירי חסכון אחרים, אנחנו נוטים לחשוב, בטעות, שהשירות שאנחנו מקבלים הוא בחינם. אז זהו שלא.
נסביר: אמנם רבים וטובים מאנשי המקצוע אכן שמים את טובת הלקוח ראשונה, אך מה קורה בקרב אלו שהתגמול אותו הם מקבלים מבוסס על תמריצים ועמלות שעלולות לגרום להם לשקול גם שיקולים אחרים פרט לטובת הלקוח? אנחנו עוסקים בבעיה הזו כבר זמן רב, ולכן, כמובן שהגבנו ל׳קול קורא׳ שפרסם לאחרונה משרד האוצר, שביקש את תגובת הציבור לסוגיה זו (ולאחרות). אנחנו בלובי 99 פועלים במקצועיות ולטובת האינטרס של הציבור בלבד וכך נמשיך לעשות.
**
הבעיה עליה אנו מצביעים חמורה במיוחד במקרה של סוכני הביטוח, אשר מתוגמלים ע"י חברות הביטוח, כך שעלולה להיווצר אצלם נטייה למכור ולשווק את מוצרי החיסכון של מי שמשלם להם יותר כסף, ולא בהכרח את המוצר המתאים ביותר ללקוח.
הציבור, שמסתמך ברובו על סוכני הביטוח ומערכי ייעוץ ההשקעות בבנקים, משלם על שירותי הייעוץ אותם הוא מקבל, דרך דמי הניהול שהלקוחות משלמים ועמלות שונות, אבל בטוח שהוא מקבל אותם בחינם. לכן, הציבור גם לא דורש לקבל שירות טוב ואיכותי יותר, אשר יבטיח את מקסום המענה לצרכיו.
סוכן ביטוח או יועץ מטעם גוף מוסדי, פועל למעשה בשני כובעים – גם כיועץ אך גם כאיש מכירות בעל אינטרס עסקי מובהק – דבר אשר מעמיד בסימן שאלה את עצם יכולתו למלא את תפקידו באופן אובייקטיבי. כך נקלע הלקוח למגוון של סיכונים בסביבה של חוסר ודאות, עד כדי יצירת הפסדים של ממש.
אנחנו כבר שנים מצביעים על הבעיה הזאת, ולשמחתנו משרד האוצר פרסם לאחרונה 'קול קורא' שמבקש להתייעץ עם הציבור לגבי הצורך בהסדרת מכשירי ההשקעה והחיסכון לטווח קצר ובינוני. זאת מתוך הבנה שהמודל הקיים בעייתי ולא מטיב עם ציבור החוסכים. אנחנו כמובן הגבנו והצענו הסדרה מחודשת ומפורטת, במטרה לשנות את תנאי המשחק, כדי להבטיח שהציבור יזכה ליעוץ שקוף, הגון ואובייקטיבי.
בנוסף, סקרנו את הבעיות המצויות במבנה הפיקוח על מערך היעוץ, כאשר יעוץ השקעות נמצא תחת פיקוחה של הרשות לניירות ערך ויעוץ לגבי פנסיה וגמל תחת פיק2וחה של רשות שוק ההון. ההפרדה הרגולטורית מונעת הסתכלות הוליסטית על מצבו של החוסך, מותירה תחומים לא מפוקחים (כמו בתחום יעוץ המשכנתאות) , פוגעת ביכולת לבחון את השוק בכללותו ומייצרת נטל רגולטורי מיותר.
***
בהתייחסות שלנו ל'קול הקורא' של משרד האוצר עמדנו על הבעיות במערכי הייעוץ הפיננסי והצענו להסדיר את הפעילות של סוכני הביטוח ויועצי ההשקעות תוך עמידה בשלושה עקרונות: אחידות, אובייקטיביות ושקיפות. כל זאת, באופן שמבטיח כי הלקוח יקבל החלטות השקעה על בסיס תמונה פיננסית כוללת, שתוביל להרכב תיק יעיל ומותאם לצרכיו, באופן שקוף והוגן.
ההסדרה שהצענו לפתרון כל הבעיות כללה את המרכיבים הבאים: איחוד של כל מוצרי ההשקעה לטווח קצר ובינוני/ארוך תחת רישיון אחד שהמחזיק בו יקרא 'יועץ פיננסי' והפרדת העיסוק בייעוץ פיננסי משיווק ומכירה של מוצרים ביטוחיים; הסדרת הפיקוח על הייעוץ הפיננסי תחת רשות ניירות ערך, והותרת הפיקוח על סוכני הביטוח המוכרים מוצרים ביטוחיים בלבד, תחת רשות שוק ההון; וכן, קביעת מודל תגמול שקוף, בו היקף התשלום ליועץ הפיננסי נקבע במו"מ בין היועץ הפיננסי ללקוח.
**
לקריאת המכתב המלא — https://bit.ly/3VN65TN
כדי שנוכל להמשיך להיאבק למען רגולציה הוגנת שתשמור על הכסף שלכם, הצטרפו ללובי הציבורי. הארגון היחיד שבאמת דואג לכיס שלכם.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן