התחבורה הציבורית בארץ גרועה. עכשיו זה רשמי.

אין מספיק אוטובוסים, הרכבות מאחרות ומפוצצות, אין שבילי אופניים, ובמקום זה יש פקקים, פקקים ועוד פקקים.

זו כבר לא רק תחושה שהולכת ומתרחבת בציבור אלא קביעה חד-משמעית של מבקר המדינה: ישראל נמצאת במשבר תחבורה.

דו"ח מבקר המדינה, שמתפרסם בשעה זו, נפתח במשפט שהוא לא פחות ממדהים:
"משרד התחבורה, איננו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום התחבורה הציבורית בשל כשלים בתפקודו". אז מי כן מוביל את קידום התחבורה הציבורית אתם שואלים? התשובה היא אף אחד.

בשמונה דו"חות מפורטים חושף המבקר את עומק המחדל:

משרד התחבורה הוא משרד חלש, שאגפיו השונים לא מדברים האחד עם השני.

הוא לא מתואם עם משרדי הממשלה האחרים ולכן לא משפיע למשל על מינהל התכנון שאמור לתכנן שכונות חדשות, יישובים ואזורי תעסוקה אליהם צריך להגיע בתחבורה ציבורית. לא סתם המרחב הציבורי שלנו מותאם רק לשימוש ברכב פרטי.

פרויקטים גדולים וחשובים של רכבות בכל רחבי הארץ תקועים במשך שנים ומשרדי התחבורה והאוצר רבים ביניהם על תקציב.

המשרד לא מיישם החלטת ממשלה שמטרתה לעודד אותנו לנסוע בתחבורה ציבורית באמצעות תמריץ כלכלי.

משרד התחבורה מאשר בעצמו כל תחנת אוטובוס או מסלול של קו, בניגוד למקובל בעולם, ולא מוכן להעביר סמכויות לרשויות המקומיות. הסיבות, מבהיר המבקר, "לא ענייניות".

**

הנה עוד כמה נתונים מעניינים מדו"ח המבקר:

* מדינת ישראל פקוקה פי 3.5 מהממוצע במדינות ה-OECD.

* הסיבה לכך היא שבזמן שהאוכלוסייה גדלה פי 2.5 התחבורה הציבורית התרחבה בפחות מ-50%.

* דווקא ברשויות מקומיות חלשות כלכלית, בהן התחבורה הציבורית נחוצה עוד יותר, היקף השירות של האוטובוסים נמוך ב-30% מהממוצע.

* רק בשנת 2017, 330,000 נסיעות של קווי אוטובוס פשוט בוטלו. למרות שחברות האוטובוסים חרגו מהכללים של משרד התחבורה, המשרד לא השתמש בסמכויות שיש לו כדי להעניש אותן. אז פלא שהאוטובוס לא מגיע?

* ומה עם הרכבת? רכבת ישראל לא חזתה נכון את העלייה בביקוש לנסיעה בשנים האחרונות והתוצאה היא עלייה של 44% בהיקף האיחורים וצפיפות בלתי נסבלת.

**

לציבור הישראלי נמאס ממצב התחבורה הציבורית וזה בא לידי ביטוי גם בהצבעת חברי לובי 99 שבחרו את הנושא הזה במקום הראשון בהצבעה על סדרי העדיפויות לנושאים שאותם נקדם.

גם בכנסת הבאה נמשיך להילחם על תחבורה ציבורית טובה יותר וכבר מחר בבוקר נעלה קמפיין שדורש מהמפלגות המרכזיות להתחייב לקחת את תפקיד שר התחבורה בממשלה הבאה.

הצטרפו עוד היום ללובי הציבורי וחזקו אותנו כדי שנוכל לקדם את פתרונות למשבר הפקקים מול הכנסת והממשלה הבאה. https://bit.ly/2TvLQv4

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן