חושפים את השיטה של רשתות השיווק שמאלצת אותנו לשלם יותר

זה לא סוד שמחירי המזון פה גבוהים בהשוואה למדינות אחרות. אך בדיקה שערכנו לאחרונה ב-70 סניפי ״שופרסל״ חושפת איך זה מתאפשר – שופרסל שמה על המדפים בעיקר את המוצרים של יצרני המזון והיבואנים הגדולים, ומוצרים של יצרנים קטנים נמצאים בפחות סניפים של הרשת ופעמים רבות גם לא מופיעים באתר ״שופרסל אונליין״. המשמעות היא לא רק שיש פחות מגוון על המדף, אלא שלרוב דווקא המוצרים הזולים יותר לא נגישים לנו, וכך כולנו נאלצים לשלם יותר. למשל:

1️⃣שעועית ירוקה קפואה – המוצר של חברת ״סנפרוסט״ (מקבוצת ״תנובה״) שמחירו 18.18 ש״ח נמצא ב-50 סניפים; את המוצר של המותג הפרטי של ״שופרסל״, שהמחיר שלו קרוב לזה של המותג המוביל (16.87 ש״ח), ניתן למצוא ב-35 סניפים; ואת המוצר של היצרן הקטן ״בלדי״ שהוא זול בצורה משמעותית (8.90 ש״ח) – רק בסניף אחד.

2️⃣ סכיני גילוח חד פעמיים ג׳ילט של יבואנית הענק דיפלומט נמצאים ב-20 סניפים ונמכרים ב-31.70 ש״ח בממוצע; לעומת 8.57 ש״ח בממוצע לסכיני גילוח של אריסטוקרט, שאותם אפשר למצוא ב-3 סניפים בלבד.

3️⃣ יוגורט תות – המוצרים של היצרניות הגדולות שטראוס (״דנונה״) ו-תנובה (״יופלה״) שולטים במדפים ונמצאים במרבית הסניפים. המחיר שלהם יחסית דומה ונע סביב 5 ש״ח לגביע. אבל ביוגורט, בניגוד למוצרים אחרים שבדקנו, פשוט לא רואים שחקנים קטנים וזולים על המדף. בצרפת לעומת זאת, אותו יוגורט דנונה עולה 1.80 ש״ח. יוגורט ניתן לייבא לארץ, אבל כשיש שחקנים כ״כ עוצמתיים ששולטים בשוק, מה הסיכוי של יבואן קטן להיכנס ולהתחרות?

איך זה בכלל מתאפשר? לכל אחת מיצרני ויבואני המזון הגדולים (תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית למשקאות, יוניליוור, שסטוביץ ודיפלומט) יש מספר רב של מותגים חזקים, ולרשתות השיווק משתלם למכור כמה שיותר מהמוצרים שלהם. כך, הסיכוי של יצרן קטן שיש לו רק מוצר אחד להיכנס לשוק ולהתחרות במוצר המקביל של אחת מ״ענקיות המזון״ הוא אפסי. נוצר כאן שיתוף פעולה בין ספקיות המזון הגדולות לבין רשתות השיווק שמאפשר לשני הצדדים להרוויח יותר ולשמור את המחירים גבוהים.

פנינו עם הנתונים הללו לצוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שמונה כדי להפחית את הריכוזיות בענף המזון בעקבות #מרדהפסטה שהובלנו. אחרי שהרפורמות שנעשו בשנים האחרונות בתחום לא הצליחו, כעת נדרשים צעדים מרחיקי לכת יותר – פירוק הריכוזיות של ״ענקיות המזון״, שצברו עוד ועוד כוח בעשרות שנים של מיזוגים ורכישות.

מחירי המזון בארץ הם לא גזרת גורל – זה בידיים שלכם.ן לשנות. הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןצרכנות


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן