ים המלח עומד להכניס מליארדים למדינה, אבל איך היא תקבל אותם?

בשנה הקרובה יפורסם המכרז החדש לזיכיון בים המלח. מדובר במכרז אדיר בשווי מיליארדים, שעתיד להכניס למדינה הרבה מאוד כסף בשנים שלאחר 2030. אנחנו בלובי 99 פועלים כדי לוודא שהמדינה תקבל את מלוא הכסף שמגיע לה, ושחלקו של הציבור ברווחים יהיה משמעותי, במקום שים המלח ינוצל רק לרווחים של הטייקונים. אנחנו נערכים מקצועית כבר תקופה לפרסום המתווה של האוצר, כדי שכשהוא יפורסם נוכל להתייחס אליו ולדאוג שהפעם הציבור יהנה מחלקו הראוי ברווחי ים המלח. אז קחו נשימה עמוקה (זה עשוי להיות קצת מסובך😊), ותצללו איתנו לחלק מהמונחים שחשוב להבין לקראת המכרז הבא. וגם אם לא הבנתם, אנחנו כאן כדי להלחם את המלחמה הזו בשבילכם – הצטרפו אלינו
***
ההסדר הקרוב, בין המדינה ובין החברה שתזכה במכרז, יהיה בתוקף מספר שנים, ולכן המדינה יכולה לקבוע שהיא תקבל תשלומים במספר מועדים שונים, ועבור סעיפים שונים. למעשה, ישנם שני סעיפים עיקריים שבהסתמך על הידע המקצועי שצברנו, אנו מאמינים שצריכים להרכיב את החלק הכספי במכרז: "מענק חתימה" – התשלום בעד הזיכיון עצמו, ו"תמלוגים" – התשלומים השוטפים בעד הפקת המחצבים. הבעיה היא שהתמלוגים יגיעו רק בעתיד, ולאורך כל התקופה של המכרז, אבל מענק החתימה יגיע ברגע החתימה, ולכן אי אפשר לעשות פעולת חיבור פשוטה. כדי לסכום את שני סוגי התשלומים, יש "להוון" את התמלוגים – לתת ערך בהווה (מכאן "להוון") לכסף עתידי.
שיעור ההיוון הזה הוא מה שיאפשר למדינה להשוות בין התמלוגים הצפויים לאורך ההתקשרות, לבין מענק החתימה, ולבחור את ההצעה הטובה ביותר. שיעור היוון שונה יתן משקל שונה לתמלוגים ביחס למענק החתימה, ומכאן החשיבות של קביעה אופטימלית של שיעור ההיוון. שיעור היוון אופטימלי יביא גם להגדלת חלקה של המדינה ברווחים מים המלח, וגם ייצר לחברה שתזכה במכרז תמריצים שיהיו תואמים את האינטרסים של הציבור – כמו להגביל את ההפקה כדי לשמור על ים המלח גם לדורות הבאים. בשיעור ההיוון המדינה תצטרך להתחשב (ולחשב) את הערך של הזמן, את הסיכון של המדינה ושל היזם, את הרווחיות של הפקת המחצבים בים המלח, ואת הייחודיות של ים המלח כתופעת טבע יחידה במינה.
***
בקרוב משרד האוצר יפרסם את המתווה, וכמו שראיתם אנחנו כבר מתכוננים – חוקרים את הנושא, מגבשים עמדות, ומסמנים נקודות אסטרטגיות שעליהן צפויים מאבקים. כדי להשפיע על עתיד ים המלח, אנחנו צריכים אתכם! תמיכתכם תעזור לנו להציג למקבלי ההחלטות את מה שחשוב לציבור ולמנוע מחברות גדולות כמו כי"ל להרוויח על חשבוננו. הצטרפו אלינו ויחד נהפוך למעצמה שמנצחת גם במאבק הזה.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן