כיצד הטייקונים משפיעים במחשכים על הליכי החקיקה?

הגורמים החזקים במשק שוכרים סוללת עורכי דין, יועצים ולוביסטים שייצגו אותם מול קובעי המדיניות כדי להשפיע עליהם לטובת הרווח האישי שלהם. הם רוצים להמשיך לעשות את זה בשקט בשקט, הרחק מהעין הציבורית. אנחנו פועלים בכל הכוח כדי למנוע את ההשפעה שלהם על הליכי החקיקה.
***
לפני כמה חודשים טענו, במסגרת תגובה על תזכיר חוק שעוסק במיסוי רווחים ממשאבי טבע, שצריך להחיל שקיפות בנוגע למיסים שמתקבלים מחברות הגז. כלומר, טענו שלציבור צריכה להיות גישה למידע לגבי המיסים על משאבי הטבע ששייכים לכולנו. מהאירוע הזה למדנו על בעיית העדר שקיפות נרחבת הרבה יותר.

לאחר שהגשנו את התגובה שלנו באתר החקיקה הממשלתי, ראינו שמלבד התגובה שלנו ושל עוד ארגון – כל יתר התגובות של הטייקונים, של חברות הגז ושל התעשייה, הוגשו באופן חסוי, כי אתר החקיקה הממשלתי מאפשר להגיש את התגובות באופן שאינו חשוף לציבור. בטענה זו גם נדחתה על ידי רשות המיסים בקשת חופש המידע שהגשנו בנוגע לתגובות. כך, לציבור אין גישה למידע הזה, שעשוי להשפיע על קביעת המדיניות.

אם הבעיה רוחבית צריך לטפל בה באופן רוחבי. לכן פנינו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשנו ממנו לתקן את הנוהל באתר החקיקה הממשלתי, כדי שיהיה ברור לכל התאגידים שמגישים את עמדותיהם לתזכירי חוק, שהעמדות הללו עשויות להתפרסם במסגרת בקשת חופש מידע. לא ייתכן שהגורמים החזקים במשק יגיבו להליכי חקיקה וינסו להשפיע על נושאים עקרוניים, והציבור לא יוכל לדעת מזה.

הצורך בחשיפת התגובות להצעות חוק חיוני במגוון מקרים בעלי משמעות גדולה לציבור. חוק חופש המידע עצמו מאפשר איזון בין הצורך בחשיפת מידע ציבורי לבין אינטרסים כמו סודות מסחריים, כך שגם חברה יכולה לדרוש שסודותיה המוזכרים בתגובות לא יפורסמו לציבור, ובכל זאת, עמדותיה העקרוניות של החברה והניסיון שלה להשפיע על מקבלי ההחלטות חייב להיות שקוף.

רוצים לעזור לנו לקדם שקיפות ביחסים ההדוקים שבין ההון לשלטון? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3hVWMLT

#הוןשלטוןשקיפות

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן