לוביסטים, בחירות ו"קרן העושר" נשארת ריקה

'קרן העושר', אליה אמורים להגיע המיסים על הרווחים האדירים ממאגרי הגז ומים המלח, עדיין לא קמה. למעשה, החברות המחזיקות במשאבי הטבע שלנו לא שילמו כלל את המיסים על הרווחים שלהם לקרן (מיסי ששינסקי). אנחנו פועלים כבר חודשים ארוכים בוועדת הכנסת שאחראית על הנושא כדי להבין מדוע ולגרום להן לשלם.
פחות מחצי שנה הספיקה לפעול ועדת הכנסת לפיקוח על קרן העושר בטרם הוכרזו הבחירות. לא מפתיע, אך עדיין מקומם, להבין איך חברות הגז המחזיקות במאגרים "תמר" ו"לוייתן" וחברת כי"ל שמחזיקה בזיכיון ים המלח, הצליחו להשאיר את הקרן ריקה. אתמול התכנסה ועדת הכנסת שאחראית על הנושא בפעם האחרונה, וכעת אפשר לסכם ולראות את התמונה הרחבה בה החברות הללו במשך שנים פועלות בתכנוני מס ותחמונים אל מול רשויות המדינה הלחיצות.
רשות המיסים, שלא תוותר לאזרח הפשוט על שקל אחד, עדיין לא מצליחה לגבות את 600 מיליון השקלים שכי"ל חייבת למדינה על אוצרות ים המלח. הרשות גם הייתה אמורה לקדם תיקוני חקיקה שהיו אמורים לסגור את הפרצות שמאפשרות לחברות הגז להתחמק מתשלום, אך היא כמובן לא עשתה זאת. למעשה, עד לדיוני הוועדה, רשות המיסים לא טרחה לפרסם תחזיות משל עצמה לתשלומים לקרן העושר והסתמכה רק על נתוני החברות הפרטיות.
בנוסף, שר האוצר נמנע במשך חודשים ארוכים מחתימה על תקנות שיכלו לחייב את חברות הגז לשלם מקדמות על המיסים שהן חייבות למדינה. רק הודות לחשיפה של הדברים בדיוני הוועדה והלחץ שאנחנו הפעלנו מנגד – הוא בסוף חתם עליהן.
אפילו מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הודה בדיונים כי חברות הגז מתכננות מס ולכן עדיין לא שולמו מיסי ששינסקי לקרן.
סמנכ"לית המיזם, מרב דוד, התעקשה לאורך דיוני הוועדה, וגם אתמול, לבלום את הניסיונות של הלוביסטים של חברות הגז להסיט את נושא הדיון לצרכיהן. דרשנו לעסוק בשקיפות בתשלום המיסים בקרן ונמשיך ללחוץ על רשות המיסים ושאר משרדי הממשלה לעשות את עבודתם ולשרת את הציבור במקום להתקפל מול החברות הללו.
רוצים לסייע לנו במאבק על חלקו של הציבור באוצרות הטבע? הצטרפו עכשיו ללובי 99

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן