למה אנחנו משלמים ביוקר על מה שבחו"ל עולה בזול?

כבר שנים שהציבור זועם על המחירים המופרזים שאנחנו משלמים בארץ על אותם המוצרים שבחו"ל עולים הרבה פחות. הבעיה, בין היתר, קשורה לעובדה שרבים ממוצרי הצריכה הבסיסיים שאנחנו קונים, מיובאים על ידי אחת משתי ענקיות ייבוא מונופוליסטיות, המשמרות בארץ מחירים גבוהים. אבל זה לא חייב להיות ככה ואנחנו נאבקים כדי לשנות את המצב.

כל סטודנט שנה א' בכלכלה יודע שכשאין תחרות, המחירים עולים. כך, מבנה שוק הייבוא בארץ מייצר פערי מחירים עצומים – יקר פה בממוצע בכמעט 40% יותר ממדינות מפותחות אחרות, בשלל מוצרים. אנו הצרכנים בעצם משלמים "מס מונופולים" ליבואנים הבלעדיים.

זה לא חייב להיות ככה. תיקון חוק מ-2018 נתן לממונה על התחרות סמכויות נרחבות לפעול נגד הפעילות האנטי-תחרותית של ענקיות הייבוא כמו דיפלומט ושסטוביץ, ולהטיל עליהן מגבלות שיאפשרו גם למתחרים לפעול בשוק. לצערנו, למרות פניות חוזרות ונשנות שלנו בתקופה האחרונה, הממונה על התחרות כמעט ולא הפעילה את הסמכויות הללו, והמצב רק הולך ומחמיר.

תוקף התיקון עומד לפוג בקרוב, ולאחרונה, רשות התחרות פרסמה להערות הציבור הצעת חוק שתאריך אותו בעוד 3 שנים. אנחנו דורשים מרשות התחרות לנסח הצעה חלופית, שתקבע את הסמכויות כהוראה קבועה בחוק, באופן שיהפוך אותו ליותר אפקטיבי וייתן לו שיניים.

אנו דורשים שהתיקון יכלול פירוט לגבי מהי פעילות אנטי-תחרותית, דבר שיקל על הפעלת הסמכויות הללו. למשל, שתוגדר כאסורה הפרקטיקה המגונה של ענקיות הייבוא, להפעיל לחץ כלכלי על קמעונאים במטרה למנוע שיווק של מוצרים מיבוא מקביל או להכביד על מכירתם לציבור.
אנו דורשים שחברות ששולטות ב-25% ומעלה מהשוק של מוצר מסוים, לא יוכלו להיות צד להסכם ייבוא בלעדי .לא ייתכן שהיבואנים המונופוליסטים ימשיכו לעשות בשוק כרצונם.
הגיע הזמן לשחרר את ציבור הצרכנים מהעול של יוקר המחייה בישראל.

רוצים לעזור לנו במאבק במונופולים של הייבוא למען הפחתת יוקר המחיה? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3hhJ3Qs

#הוןשלטוןיבוא

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן