למה הבנקים הגדולים מתנגדים שיבטחו את הכסף שלנו?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

הבנקים הגדולים מתנגדים שבנק ישראל יבטח לכם את הכסף שאתם מפקידים בבנק. נשמע הזוי? כשמבינים שזהו בעצם עוד אמצעי בידם לשימור כוחם ולמניעת תחרות בשוק הבנקאות, זה דווקא מסתדר.

בישראל, בניגוד לכמעט כל מדינות הOECD אין ביטוח פקדונות. כביכול, המדינה אינה ערבה לכספי המפקידים בבנקים. אבל זה רק לכאורה כי בפועל כל פעם שנפל בנק, כולל באירוע קריסת הבנקים הגדול בתולדות ישראל, המדינה פיצתה את המפקידים על כספם או על רובו.

מה זה אומר? שבפועל יש ביטוח, אבל רק עבור הבנקים הגדולים, שהם "גדולים מכדי ליפול". כל מי שמפקיד את כספו בבנק לאומי או פועלים יודע שהוא בטוח, וגם אם הבנק יפשל בענק, המדינה תהיה שם כדי למנוע קריסה כלכלית קולוסאלית.

אז איך מנצלים את זה הבנקים הגדולים לטובת האינטרס שלהם? להם יש את ה"ביטוח בפועל", הם יודעים שהמדינה לא תתן להם ליפול ובהעדר ביטוח כזה לבנקים החדשים והקטנים יותר הסיכוי שיקומו וכך יכניסו תחרות בשוק הבנקאות, הוא אפסי.

הרי איזה סיכוי יש לבנק קטן לקום, כשמעבר של לקוח אליו יסכן את כל הכסף של הלקוח? מישהו מתנדב לניסוי?

בדיוק בשל כך המליצה בזמנו הועדה המקצועית לפתיחת שוק הבנקאות לתחרות ("ועדת שטרום") על החלת ביטוח פקדונות עד סכום מסוים כעל פתרון הכרחי להגדלת התחרות בשוק הבנקאות. אחרת המגרש יישאר מוטה תמיד לטובת השחקנים הגדולים, אצלם הצרכן תמיד ירגיש מוגן יותר.

הוועדה בזמנו כללה גם את משרד האוצר ואת בנק ישראל אבל הסיפור, איך לא, עדין תקוע. בנק ישראל הקים עוד ועדה לבחינה ספציפית של נושא ביטוח הפקדונות, וכמובן שאנו לא ניתן לבנקים הגדולים להיות השחקנים היחידים שפועלים לטובת האינטרס שלהם במגרש. פנינו לבנק ישראל השבוע בבקשה להיפגש ולהשמיע את עמדתנו, את הצד של הציבור.

בישראל לא קם בנק חדש כבר 50 שנה, הציבור משלם עמלות מוגזמות וזוכה לשירות גרוע, כיאה ללקוחות השבויים שאנחנו.

אחרי שסייענו להעברת הרפורמה בבנקים, אנחנו נלחמים כבר 3 שנים על יישומה, ולא נפסיק עד שהמצב ישתנה. הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי שנלחם לפתיחת שוק הבנקאות לתחרות: https://bit.ly/3564gDK

דילוג לתוכן