למה לתת למונופול הגז האימתני עוד כח?

שוק הגז סובל מהיעדר תחרות בגלל מונופול הגז שברון-דלק, ששולט בשני מאגרי הגז הפעילים והגדולים ביותר. עכשיו, משרד האנרגיה רוצה לתת להם רישיון נוסף לחיפוש גז, תוך התעלמות מהפעילות המתמדת שלהם נגד התחרות בשוק הגז, שעליה אנחנו משלמים את המחיר דרך חשבונות החשמל. פנינו לשר האנרגיה למנוע את המחדל הזה.
**
משרד האנרגיה הוציא מכרז על רישיון לחיפוש גז באזור שבו יש סיכוי גבוה למצוא אותו. מדובר ברישיון שהוחזק על ידי מונופול הגז במשך למעלה מעשור, אך לאחר שלא עשה בו שימוש למרות הארכות חוזרות של הרישיון, לבסוף נלקח ממנו. למרות זאת, אותו המונופול ניגש עכשיו שוב למכרז, כדי לקבל את אותו הרישיון. מלבדם ניגשה למכרז רק חברת אנרג'יאן, שמחזיקה במאגרי הגז הקטנים יותר, כריש-תנין.
אז למה בעצם משרד האנרגיה בכלל שוקל (ושוקל ברצינות) לתת רישיון חיפוש נוסף למונופול הגז? רישיון החיפוש המדובר הוא לאזור הסמוך לחופי לבנון. הסיפור שמסופר במסדרונות הממשלה, הוא שבעקבות כניסת "שברון"(Chevron) לישראל, גורמים מסוימים פועלים לשכנע את משרד האנרגיה כי ביכולתה לקדם את ההסכמות עם לבנון על הגבול הימי וכך לאפשר את פיתוח המאגר.
האם זה נכון? קשה מאוד לבדוק. איכשהו, זו לא הפעם הראשונה בה כשמעורבים טייקונים וחברות ענק, משתרבבים לדיון טיעונים ביטחוניים-מדיניים עלומים. הטיעונים האלה תמיד בלתי ניתנים להפרכה כי הם מכוסים במעטה סודיות, ומשרתים תמיד את האינטרסים הכלכליים של הטייקון.
אסור לתת את הרישיון בחזרה לדלק ושברון. מדובר בגורמים ריכוזיים ועוצמתיים, ששולטים בשוק הגז וגובים מחירים מופקעים על חשבון הציבור. רק לפני 5 שנים לקחו למונופול הגז את מאגר כריש-תנין כי המונופול היה גדול וחזק מדי, אבל פתאום זה נראה הגיוני למישהו לתת להם מאגר אחר?
המונופול ינסה לטעון כל טיעון כדי להגדיל את כמות הגז שבשליטתו, אולו אפילו שזה ישתלם לציבור. אבל אסור להתבלבל. מאגר גז נוסף בידי המונופול האימתני, שמפעיל את מיטב עורכי הדין כדי לשמר מחיר מופקע שאינו רלבנטי להיום, ייטיב רק עם המונופול.
פנינו לשר האנרגיה יובל שטייניץ ודרשנו כי תתבצע בדיקה מקיפה של רשות התחרות וכי הרישיון יועבר לגורם, שיש סיכוי שיגביר את התחרות במשק הגז, ולא ידכא אותה.
רוצים לעזור לנו להילחם במונופול הגז ולהוריד את מחיר החשמל ויוקר המחיה בישראל? הצטרפו עכשיו ללובי99: http://bit.ly/2WIiDMS

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן