למה שופרסל מעלה לנו את מחירי מוצרי המזון? כי היא יכולה

מרד הפסטה חשף שהאחראים העיקריים להעלאת המחירים הם דווקא היבואנים הבלעדיים ויצרניות המזון הגדולות, ושרשתות השיווק ״רק״ נהנות מהמצב הזה וגוזרות קופון שמן. אבל יש רשת אחת שיש לה השפעה מהותית על מחירי המזון – שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל – וגם היא אחראית על המחירים הגבוהים בענף המזון.

שופרסל, שאחראית לכשליש מהמכירות בישראל, מקבלת מיצרניות המזון את ההנחה הכי גדולה. האם גם אנחנו, הצרכנים, נהנים מההנחה הזו? בוודאי שלא. בדיקות רבות שנעשו לאורך השנים מראות שהסל ברשת שופרסל יקר יותר לעומת רשתות שיווק אחרות, וזאת למרות שיש לה את כח המיקוח הגדול ביותר.

לאחרונה נחשף ב״דה מרקר״ ששופרסל מחזיקה בכ-70% ממכירות המזון באינטרנט. עם כח שוק כזה מי צריך להוריד מחירים?! והבעיה הזו צפויה רק להימשך ולהסלים מכיוון שעתיד הקניות הוא באון-ליין.

אך הכוח של שופרסל הוא קודם כל בסניפים. הוא נובע מזה שבערים ויישובים רבים שופרסל דאגה להיות הרשת הכי חזקה והיא ופותחת עוד ועוד סניפים באותו אזור גאוגרפי, וכך מצמצמת את אפשרויות הבחירה של הצרכן בין סניף אחד של שופרסל לסניף אחר של שופרסל.

חוק המזון אומנם הגביל את האפשרות של רשת מסוימת לפתוח חנויות נוספות באזור שבו כבר יש לה יותר מ-30% מהשוק, אלא אם רשות התחרות תאשר את זה. אלא שמאז חקיקת החוק, שופרסל קיבלה מהרשות אישור לפתיחת כמעט כל הסניפים שביקשה.

שופרסל גם מצאה דרך לעקוף את המגבלות על פתיחת סניפים בחוק. חוק המזון דורש לקבל אישור מרשות התחרות רק כשמדובר על סניף גדול יחסית. אז מה עושים? רוכשים עוד ועוד חנויות קטנות וכך לא צריך לקבל אישור מאף אחד. למעשה, מאז חקיקת חוק המזון שופרסל כמעט הכפילה את מספר הסניפים הקטנים שלה. נפתח לך ״שופרסל אקספרס״ ליד הבית? זה לא במקרה, והמחירים שם גם יותר גבוהים.

אחד הצעדים אותם דרשנו בתכנית שפרסמנו להוזלת מחירי המזון הוא להפסיק לאפשר לרשתות שיווק, ובעיקר לשופרסל, להשתלט על אזורים שלמים ובכך למנוע תחרות.

במאבק מול רשתות השיווק והיצרניות אנחנו צריכים אתכם/ן איתנו. הצטרפו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#מרדהפסטה


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן