לפי נתוני OECD, עברנו את ארה"ב בצריכת סוכר

בחודשים האחרונים, של סגר ובטלה, ילדים בישראל מבלים שעות ארוכות מול מסכים. המצב הזה כנראה יישאר איתנו בתקופה הקרובה. כתוצאה מכך, ילדינו נחשפים אף יותר מבשגרה, לכמות עצומה של פרסומות, גלויות וסמויות, המעודדות אותם לטרוף חטיפים וממתקים ולשתות שתייה ממותקת.
לא סתם משרד הבריאות מגדיר את המאכלים האלה, עתירי הסוכר, הנתרן והשומן הרווי, בתור "מזון מזיק". אם כך, לא ברור מדוע אותו משרד הבריאות "תוקע" תקנות שמטרתן לצמצם את חשיפתם של ילדים ובני נוער לפרסומות של מזון כזה ?!
מוצרים אלו, הם הגורמים המרכזיים להשמנת יתר בקרב הנוער, ולקשת רחבה של מחלות קשות המתלוות להשמנה, לרבות סכרת ומחלות לב. ב-2018 ועדת מומחים של משרד הבריאות, דנה בשאלת מניעת פרסום מזון מזיק לנוער. המומחים המליצו באופן חד משמעי על איסור פרסום ושיווק מזון מזיק לילדים ונוער, לרבות בתקשורת, באינטרנט, וברשתות החברתיות.
אך במהלך דיוני הוועדה, חברות הפרסום וחברות המזון הפעילו לוביסטים שהתנגדו לחקיקה והצליחו לשכנע את שר הבריאות דאז, ח"כ יעקב ליצמן, לקבל התחייבות שלהם לפעול לפי אמנה וולונטרית, במקום קידום חקיקה בנושא. כלומר- כל חברה תפעל לפי ראות עיניה, ללא סנקציות.
אבל, האמת היא שחברות מסחריות לא מוותרות על רווחים, גם כשמבקשים מהן יפה וגם כשהנזק שהן עושות ברור לכל. לכן מדינות מפותחות רבות, לרבות אנגליה, שוודיה, מקסיקו וצ'ילה, העבירו חקיקה מחייבת שמגבילה פרסומות שמעודדות צריכת מזון מזיק בקרב ילדים. לשמחתנו, גם משרד הבריאות שלנו החליט בתחילת 2020, אחרי היישום המוצלח של רפורמת סימון המזון המזיק (הסימון האדום ע"ג האריזות), לקדם תקנות מחייבות. התקנות נכתבו כבר בקיץ 2019, לפני החלטת השר ליצמן לגנוז את היוזמה, וכעת "מעלות אבק" על שולחנו של מנהל שירות המזון. להבנתנו, הלוביסטים של חברות המזון שוב מפעילים לחצים במטרה לעכב את קידום התקנות.
שנת 2020 היא מהשנים המורכבות והמאתגרות שידעה מערכת הבריאות הישראלית, שנאבקת יום יום במגפת הקורונה. אך חשוב גם לזכור שעלולות להיות לקורונה השפעות בריאותיות מדרגה שנייה, מעבר לתחלואה עצמה. אחת ההשפעות האלו היא הפגיעה בהרגלי התזונה של ילדי ישראל. כבר היום, לפי מחקרי הOECD , עברנו את אמריקה בצריכת סוכר, וכתוצאה מכך – לפי סקרים של משרד הבריאות – אחוז בני הנוער הסובלים מעודף משקל, עלה מאז שנת 2000 בכ-30%.
לכן, פנינו למנכ"ל משרד הבריאות בדרישה שיעמוד איתן אל מול לחצי חברות המזון ויפעל לקידום התקנות למניעת פרסום מזון מזיק לילדים ונוער, ללא היסוס. אם נירדם בשמירה, נתעורר לגלות שהתקופה הזו הובילה לקפיצה דרמטית בצריכת מזון מזיק לבריאות, שהשלכותיה ילוו את החברה הישראלית ומערכת הבריאות בעשרות השנים הבאות.
רוצים לעזור במאבק למען בריאות הציבור? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/2IT1Cfa

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן