מגבירים את השקיפות בוועדות הכנסת

הכנסת היא אחד המוסדות הכי שקופים שיש – כל הדיונים בה מצולמים ומועלים לאתר האינטרנט, ניתן לראות אילו לוביסטים פועלים בה ואת מי הם מייצגים ועוד.

אבל עם כל השקיפות הזו, גם בשנת 2019 אנחנו עדיין לא יודעים איך כל ח"כי/ית הצביעו בדיונים בוועדות הכנסת.

בניגוד למליאה, בה ההצבעה היא אלקטרונית ואפשר לראות איך כל ח"כ הצביע, ההצבעה בוועדות הכנסת עדיין ידנית. כתוצאה מכך, בפרוטוקולים של הדיונים בוועדות אפשר לראות כמה ח"כים הצביעו בעד וכמה נגד, אבל לא איך כל ח"כ הצביע.

למה בכלל חשוב שנדע את זה? כי מרבית העבודה הפרלמנטרית נעשית בוועדות הכנסת. העובדה שאין שום תיעוד של האופן שבו הצביעו נבחרי הציבור שלנו, ואי אפשר לעמת אותם עם העובדה שהתחייבו לפעול בצורה מסוימת אבל בסוף הצביעו ההפך, פוגעת בבקרה הציבורית על חברי הכנסת וביכולת שלנו למנוע מחטפים ולגלות ניגודי אינטרסים.

במסגרת נושא השקיפות שבחרו החברים, אחד הדברים הראשונים שבחרנו לקדם בלובי99 היה הפיכת ההצבעה בוועדות לאלקטרונית. הצלחנו לקדם פיילוט שנערך בשנת 2015, ולצערנו נכשל מסיבות שונות, בעיקר טכניות. הנושא הועבר לפיתוח של אגף המחשוב של הכנסת, ומאז אנחנו עוקבים ומציקים להם כדי לראות שזה אכן מתקדם.

הבשורות המשמחות הן שזה סוף סוף מוכן! המערכת פותחה, והתכנון הוא להתחיל פיילוט בוועדת החוקה עם התכנסותה של הכנסת ה-21.

נפגשנו אתמול עם מנכ"ל הכנסת כדי לדון בהתקדמות וביישום, ואנחנו שמחים לעדכן שהמחויבות מצדו ומצד יו"ר הכנסת לנושא גבוהה מאוד. עכשיו רק נותר לחכות לכנסת הבאה כדי להתחיל את הפיילוט, שבתקווה יהיה מוצלח ויורחב לכלל הוועדות.

מה זה מראה? שאמנם יש שינויים שלוקחים זמן, אבל כשיש מי שדוחף – הם גם קורים.

תומכים במהפכת השקיפות? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: http://katzr.net/00ece6

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן