מדוע מועצת הגז רשאית לתת לתשובה ומונופול הגז מתנה של מאות מיליונים על חשבון הציבור בזמן שאין בה נציגי ציבור?

השבוע פנינו לביהמ"ש לאחר שמועצת הגז, בהרכב חסר ללא נציגי ציבור, הודיעה שבכוונתה לתת 350 מליון ש"ח מכספי הציבור למימון הקמת צינור גז שישמש את תשובה ונובל אנרג'י לייצוא הגז הישראלי לחו"ל. למה הציבור צריך לממן מכספו צינור שישמש לרווחים פרטיים שילכו לכיסי חברות הגז?

מועצת הגז, כך טענו בעתירה, פועלת ללא נציגי ציבור שאחראיים לשקול שיקולים ציבוריים ולכן היא חסרת סמכות כרגע לקבל החלטה כזו. החוק קובע שהמועצה, שמקבלת החלטות על מאות מליוני שקלים מכספי הציבור, תכלול 2 נציגים ציבור (מתוך 5 חברים סה"כ). אבל מסתבר שמתוך 17 שנות פעילות המועצה, רק במשך 6 שנים היו באמת נציגי ציבור. בשאר הזמן לא היה שום נציג ציבור או שהיה מקסימום אחד.

המצב הזה ללא ספק נוח למשרד האנרגיה, שכך יש לו רוב אוטומטי במועצה והוא גם משרת את חברות הגז שנמצאות בקשר קרוב ויומיומי עם פקידי משרד האנרגיה, ויכולות לנסות (ומסתבר שגם מצליחות) להשפיע עליהם.

מכיוון שלדעתנו לא סביר שתתקבל החלטה שערורייתית שכזו, ועוד ללא נציגי הציבור שישקלו שיקולים ציבוריים, ולאחר שפניותינו בנושא לא נענו, נאלצנו להגיש עתירה לבית המשפט במטרה לעצור את קבלת ההחלטה בלי הנציגים. והפלא ופלא! יום למחרת הגשת העתירה, הודיעה מועצת הגז שסוף סוף התקבל האישור הנדרש למינוי נציגת ציבור (אחת בלבד!) למועצה והיא תמונה בימים הקרובים, וגם האתר הלוקה בחסר של המועצה התמלא לפתע בפרוטוקולים מדיונים.

זה נחמד, אבל לא מספיק. אנחנו לא סתם מתעקשים ששני נציגי ציבור ימונו כנדרש בחוק, לא יכול להיות שיחלקו מאות מיליונים מתנה לחברות הגז על חשבון הציבור, ובטח שלא מבלי שנציגות של הציבור תשב בשולחן מקבלי ההחלטות.

רוצים לסייע לנו להיאבק במתנות לחברות הגז? הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/2HW5Mz7

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן