מה מסתיר משרד התחבורה על נתוני התחבורה הציבורית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בכל מסמך ממשלתי שפורסם עד היום נכתב הנתון הרשמי לפיו שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית מכלל הנסיעות הוא כ-25%. כלומר כל שאר הנסיעות מבוצעות ברכב פרטי.

אולם לאחרונה התברר לנו שהנתונים האמיתיים של השימוש בתחבורה הציבורית נמוכים בהרבה.

בסקרי תחבורה שביצע משרד התחבורה בעצמו בשנים האחרונות התברר שרק 13% מכלל הנסיעות הן בתחבורה ציבורית – מחצית מהנתון שפורסם עד היום.

במטרופולין תל אביב שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית הוא מעט יותר מ-10%, בחיפה 15% ובירושלים 20% (ככל הנראה בגלל הרכבת הקלה).

איך מסבירים את הפער העצום בין המספרים? הנתונים הנמוכים מבוססים על סקרי תחבורה שבוצעו על ידי מומחים לתכנון תחבורה ציבורית וכוללים נתוני GPS שערך משרד התחבורה. הנתונים שפורסמו עד היום היו מבוססים על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וככל הנראה חלק מהנסיעות לא דווחו.

הנתונים האלה מבהירים שמצב התחבורה הציבורית הוא אפילו גרוע משחשבנו ומציבים אותנו בתחתית מדינות ה-OECD בשיעור הנסיעות הציבוריות – מתחת לסלוניקי, בודפשט, בלגרד ועוד.

הפתרון שאנחנו מקדמים, במסגרת התכנית שגיבשנו "להוצאת ישראל מהפקקים", הוא הפיכת מערכת האוטובוסים ליעילה ונוחה, כמקובל במטרופולינים מתקדמים בעולם. יש צורך ביותר נתיבי תחבורה ציבורית, בתדירות גבוהה יותר של האוטובוסים ובייעול הקווים. בטווח הקצר, אוטובוסים שנוסעים על נתיבים פנויים בתדירות גבוהה יכולים להוות אלטרנטיבה טובה לנהגים שרוצים לעזוב את הרכב הפרטי ולהפסיק לעמוד בפקקים.

השבוע נפגשנו עם ראש רשות התחבורה הציבורית אמיר אסרף, שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים. דיברנו איתו על הצורך בתוספת תקציב משמעותית לרשת האוטובוסים ובהקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות. עדכנו אותו על הצעות החוק שבכוונתנו להגיש בכנסת הבאה וכמובן סיכמנו לשתף פעולה.

רוצים תחבורה ציבורית טובה יותר? הצטרפו עכשיו ללובי 99 וסייעו לנו להוציא את ישראל מהפקקים: https://bit.ly/2lLlSnv

דילוג לתוכן