מה שטוב לאירופה טוב לישראל – הסיפור המלא

בשיא הסגר הראשון של מגפת הקורונה, כשהיו חצי מיליון מובטלים, ולא ראינו את הסוף, פנינו בלובי 99 לממונה על התקינה במשרד הכלכלה דאז, וביקשנו להעביר שלושה מוצרי צריכה בסיסיים (חיתולים, אבקת כביסה ונוזל כלים) מקבוצה של בדיקות מחמירות לקבוצה של בדיקות מקלות בכדי לפשט ולהוזיל את הליך הייבוא, שיכול להשפיע ישירות על ההקלה ביוקר המחיה. אנשי המקצוע במשרד הכלכלה סברו שזה בלתי אפשרי ויפגע בביטחות ובבריאות הציבור, אבל כמו שאתם יודעים, אנחנו לא מתייאשים, ולאחר מחקר מעמיק, קמפיין ציבורי ולובי אינטנסיבי שנועד להשפיע על מקבלי ההחלטות במסדרונות הממשלה והכנסת, הצלחנו להביא לשינוי התודעה שחייב לבצע הפחתה של הסרבול הבירוקרטי והורדת חסמי הייבוא ליבואנים הבלעדיים הגדולים. כך נולדו הרפורמות בייבוא, וזה בעצם היה הזרע הראשון לרפורמת ׳מה שטוב לאירופה טוב לישראל׳. הצטרפו ללובי 99 כדי לאפשר לנו ליזום עוד רפורמות שיקלו על יוקר המחיה בישראל – https://ow.ly/Yg0H50SGGzj
**
מאז ימי הקורונה התודעה השתנתה, המילה 'תקן' הפכה למוכרת יותר בקרב הציבור שנחשף למערך הסטנדרטים הישראליים הייחודיים, המונעים מאיתנו לקחת חלק בשוק בינלאומי. לצד השינוי התודעתי מקבלי ההחלטות התחילו להשתכנע ולאחר פגישות, ניירות עמדה ושיחות רבות, יזמנו והעלנו סדרה של רפורמות בייבוא, אחת בשנת 2021, אחת בשנת 2023 וכעת ב-2024 "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל", שכל מטרתן לפתוח את השוק הישראלי לתחרות בייבוא.
ברפורמות הראשונות ניסינו להתאים את הסטנדרט הישראלי לסטנדרט הבינלאומי, אך מהר מאוד הבנו שכל אדפטציה שהיא, פתוחה לפרשנות של הלוביסטים של החברות הגדולות שעלולים לתקוע מקלות בגלגלים. עולם התקנים הוא הרמטי, ומוצר שמתאים לסטנדרט הישראלי ב-99% עדיין יצטרך לעבור את מכלול הבדיקות. אז הובלנו שינוי ועוד שינוי, ובנינו מערך חדש לכדי רפורמה, עד שהגענו השבוע לקו הגמר של ״מה שטוב לאירופה״ אשר לראשונה תאפשר ייבוא של מגוון רחב של מוצרי בית, חשמל, תמרוקים ומזון ישירות על סמך הרגולציה האירופית בלי פרשנויות ובלי סרבול.
ישנה פה בשורה גדולה לציבור, במיוחד בתחום התמרוקים, שבו פערי המחירים הם הגבוהים ביותר לעומת חו"ל. לראשונה בישראל יתאפשר יבוא מקביל חופשי של רוב המוצרים המזוהים עם יוקר המחייה כמו משחות שיניים, סכיני גילוח, דאודורנטים, קוסמטיקה ועוד. בשורה דומה מגיעה בתחום המזון היבש במוצרים כמו פסטה, רטבים, אורז ומרבית רוב סוגי המזון הארוז. גם בתחום התקנים צפויה הוזלה של מוצרים בהם: משקפיים, אופניים, עגלות תינוק, רהיטים ועוד.
***
חשוב לציין, הדיונים בכנסת הסתיימו אבל המאבק על יישום החוק רק התחיל – יש עדיין הרבה מוצרים שקשה לייבא בגלל סתירת דינים כמו תנורים ואבקות כביסה, מוצרים החלים עליהם מספר תקנים ודרישות ייחודיות החוסמות ייבוא. התעקשנו שהחוק יחייב את שר הכלכלה להגיש מיפוי של סתירת הדינים לוועדת הכלכלה והציבור הכללי תוך 4 חודשים, וכי יהיה דיון מעקב פומבי בכל חצי שנה שבו ידווחו על איזה חסמים הצליחו לפטור ומה עוד מאשר לטפל. יש עוד מלאכה רבה אבל אנחנו גאים בדרך הארוכה שעשינו, והצלחנו. יוקר המחיה אינו גזירת גורל, והממשלה יכולה לשנות ולהביא להקלה בו. העבודה ארוכה וקשה, אבל בסוף הבשורה תבוא אם נהיה מאוחדים וחזקים מול בעלי האינטרסים. חזקו אותנו לשם כך – והצטרפו ללובי99 בלינק.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן