מונופולים משתוללים ומייקרים מחירים, ורשות התחרות שותקת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לאחרונה התפרסמו בתקשורת שלל ידיעות על כך שחברות יצרניות ענקיות כמו שטראוס וענקיות יבוא כמו דיפלומט "שוקלות" העלאת מחירים בשוק. בין טענותיהן: חומרי הגלם התייקרו ועלויות ההובלה זינקו. אבל זו לא באמת הסיבה. עובדה, שכשמחירי ההובלה או הייצור יורדים, המחירים נשארים גבוהים.

התייקרות התקורות של החברות הענקיות תמיד נופלת במלואה על הצרכן, אבל ההנחות אף פעם לא. למה? התשובה פשוטה: ככה זה כשיש מונופול חזק ואין אכיפה מצד רשות התחרות. בלי תחרות, אין לחברות מונופוליסטיות שום אינטרס להיטיב עם הציבור.

כך לדוגמא, ‏חב'דיפלומט, היבואנית הבלעדית של חיתולי פמפרס, כבר הודיעה כי החל מה-1.7 המחירים יתייקרו בלפחות 5%. למה? כי היצרנית בחו"ל הודיעה על העלאת מחירים עולמית מה-1.9. אז מדוע אצלנו ההתייקרות מתחילה חודשיים מראש? ככה. כשאתה מונופול, למה שלא תנצל כל הזדמנות לסחוט עוד רווחים?

ההודעות על ההתייקרות הצפויה יכולות להוות סוג של תיאום מחירים, דבר שעלול להוות הסדר כובל אסור, הפוגע בתחרות ומנוגד לחוק. לכן אנחנו קוראים לרשות התחרות: תתעוררו. תעשו את תפקידכם, תבדקו אם יש פה תיאום מחירים פסול.

למונופולים ה״שוקלים״ היום להעלות את המחירים – תזכרו שהציבור אינו מטומטם, יש לו כח והוא יודע להצביע ברגליים. עבר עשור מאז המחאה החברתית של קיץ 2011, והיום הצרכנים יודעים שמדינת ישראל היא בין המדינות היקרות ב-OECD. הציבור מבין שדופקים אותו, ושמי שאמור לשרת את האינטרסים שלו נרדם במשמרת.

עזרו לנו להמשיך להיאבק ביוקר המחייה, הצטרפו כחברים ללובי הציבורי: https://bit.ly/3c9ykEY

#הוןשלטון

דילוג לתוכן