מונופול הגז קובע לממשלה את כללי המשחק – כל בעל עסק אחר היה מגיע מזמן לחדר החקירות

במונופול הגז ממשיכים לסובב את הממשלה על האצבע הקטנה. אחרי שהמונופול בעצמו "קבע את החוקים" במתווה הגז, עכשיו לא רק שהוא מפר את המתווה, אלא אפילו מאיים על הממשלה שאם היא לא תיכנע – מונופול הגז יגרור אותה לבית משפט בינלאומי. בזמן שכל קרטל אחר שעובר בצורה כל כך בוטה על כללי התחרות היה מגיע לחדרי חקירות, מונופול הגז מקבל יחס VIP.
כשחברות אחרות מתאמות ביניהן מחירים העונש הוא ברור – מכריזים עליהן כקרטל, פותחים בהליך פלילי ואפילו מגישים כתבי אישום. כך היה למשל ב"קרטל הגיימינג", כאשר מספר בעלי חנויות תיאמו ביניהן מחירים של משחק מחשב. אבל מסתבר שדין אחד לעסקים קטנים ודין אחר למונופול הגז.
לפני שנה חברות הגז השולטות במאגרי הגז הגדולים בישראל ("תמר" ו"לוויתן") תיאמו ביניהן מחירים במכרז של חברת החשמל, מחיר שמשפיע על חשבון החשמל שכולנו משלמים. אחרי שמאגר "לוויתן" זכה, השותפות של המונופול במאגר "תמר" הציעו הצעה נמוכה יותר, בפער מדהים שיכול היה להוזיל משמעותית את מחירי החשמל. אבל העסקה החדשה לא יצאה לפועל, כי מונופול הגז – חברת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י האמריקאית – הטיל וטו על העסקה ומנע אותה, למרות שהדבר נאסר עליו במפורש במתווה הגז ובהוראות הממונה על התחרות.
פנינו ליועץ המשפטי לממשלה ודרשנו שיכפה את הורדת מחיר הגז, ובשבוע שעבר הודיע צוות ממשלתי שמונופול הגז חייב להגיע להסכמה עם השותפות הנוספות במאגר "תמר" ולהסיר את זכות הוטו.
אבל גם כשהממשלה נותנת יחס מיוחד – היא מקבלת אצבע בעין. בתגובה לדרישת הצוות הממשלתי, חברת נובל אנרג'י החליטה לאיים על המדינה והכריזה שאם תחויב לוותר על זכות הוטו, כלומר תחויב להוריד את מחיר הגז – היא תגרור את המדינה לבית משפט בינלאומי.
על המדינה להפסיק לשחק לפי הכללים של חברות הגז, לא לחכות להסכמות בין חברות הגז ולהודיע באופן מיידי שמחיר החשמל צריך לרדת למחיר ההצעה הנמוכה. בנוסף עליה להקים בדחיפות צוות שיפתח לדיון מחודש את מתווה הגז שאיפשר את תיאום מחירי הגז המופקעים ששילם הציבור תוך ש"קרן העושר", שהיתה אמורה להתמלא במאות מיליארדי שקלים ממיסים, נותרה ריקה.
רוצים לסייע לנו להאבק במונופול הגז? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/2xz8jO8

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן