מיהם האנשים שמרוויחים מעסקת הנפט עם האמירויות?

תכירו את אנשי העסקים יונה פוגל ומלאכי אלפר. פוגל היה במשך למעלה מעשור מנכ"ל חברת הדלק פז, אלפר היה מנכ״ל בז"ן שבבעלות משפחת עופר ומנכ״ל בתי הזיקוק לנפט באשדוד. אלו הם אנשי העסקים הישראלים ש"תפרו" את עסקת הנפט בין חברת קצא"א והאמירויות.

העסקה עליה חתמה חברת קצא״א תזרים כמויות אדירות של נפט מהאמירויות דרך שטח ישראל ומשם לאירופה. העסקה הזו מציבה סיכונים אדירים למפרץ אילת, לעיר אילת ולשמורות הטבע שלאורך צינור קצא״א מאילת לאשקלון. בתחקיר ששודר על העסקה בתכנית ״זמן אמת״ נשאל פוגל איך יכול להיות שעסקה כזו מתבצעת בלי ששרי האנרגיה והגנת הסביבה בישראל מכירים בכלל את האירוע. אבל פוגל, שמבחינתו שאלות קשות הן "חוסר הגינות", סירב לענות ופשוט קם והלך.

לצד החשש הממשי מאסון סביבתי, שכולנו נפסיד ממנו, יש כמובן גם את מי שירוויחו מהעסקה. פוגל ואלפר הם לא היחידים. שימו לב: קצא״א חתמה על העסקה עם חברה בשם RED-MED Land Bridge, שלמעשה מורכבת מ-3 חברות, ביניהן חברה של פוגל ואלפר וחברה בבעלות איש העסקים היהודי-מרוקני יריב אלבז, שגם היה מעורב במגעים להסכם השלום עם מרוקו.

ואם זה לא מספיק, אז עורך הדין שייעץ בהסכם להקמת חברת RED-MED Land Bridge הוא לא אחר מהמשנה הכלכלי ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד אבי ליכט. בתפקידו במשרד המשפטים הוא ניסח את חוות הדעת המחייבת לפיקוח על אזורים ימיים, שמסדירה את הדין שחל במים הכלכליים של ישראל, וגם את החוק החדש שמסדיר את המעמד של קצא"א.

אנשי המקצוע בתחום הסביבה מזהירים מ"אסון נפט". אם תהיה תקלה באחת המיכליות או בצינור, כולנו נשלם את המחיר – את ההרס במפרץ אילת או בשמורות הטבע לאורך הצינור יהיה כמעט בלתי אפשרי לשקם, כפי שראינו באסון עברונה שאירע לפני 7 שנים, במסגרתו זרמו 5 מיליון ליטר נפט מצינור קצא״א לשמורת הטבע וגרמו לה נזק שלא שוקם עד היום. את הרווח מהעסקה הזו יגרפו המתווכים. האם התועלת שהמדינה תרוויח מהעסקה (קצא״א היא חברה ממשלתית) שווה את זה?

פרטי העסקה חסויים, בגלל החיסיון המוחלט שיש על חברת קצא"א מסיבות שאינן קשורות בכלל לעסקת הנפט. אנחנו פועלים מול חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת כדי לצמצם את החיסיון שחל על פעילות החברה, ולחשוף את פרטי העסקה לדיון ציבורי אמיתי.

רוצים לסייע לנו לפעול לחשיפת עסקת קצא"א? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןסביבתי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן