מי ירוויח מהארכת הזיכיון על כביש 6? או מה גרם למירי רגב להודיע על הקמת נת"צ

חברת "דרך ארץ" היא בעלת הזיכיון על כביש 6. לפי ההסכם המקורי בינה לבין המדינה, החברה בנתה את הכביש ותתפעל אותו במשך 30 שנה, במהלכן היא נהנית מרווחי האגרה שמשלמים הנהגים. כעת, כשסיום הזיכיון והעברת הבעלות לידי הציבור נראים באופק (2029), משרד התחבורה מציע להאריך את הזיכיון במספר שנים בתמורה להפחתת האגרה לנהגים, ובמקביל המדינה תממן הוספת נתיב נוסף בכביש על חשבונה. פנינו לשרת התחבורה על מנת לנמק מדוע הארכת הזיכיון עשויה לפגוע באינטרס הציבורי.

לא רק המהירות בכביש 6 גבוהה, אלא גם הקצב בו הוא מייצר כסף. לאורך השנים חברת 'דרך ארץ' נהנתה מרווחיות חריגה בתחום התשתיות. לפי דו"חות רשמיים, ההכנסות של החברה חצו בשנים האחרונות את מיליארד השקלים והרווחיות הגיעה ל- 300 מיליון ₪ בשנה. גם לאחר ההנחה בגובה האגרה, הארכת הזיכיון צפויה להעשיר את החברה ברווח נוסף של מאות מיליוני שקלים, פלוס מימון נתיב רביעי בעלות של כ- 2.5 מיליארד ₪, על חשבון המדינה. כלומר, זה נכון שהציבור יקבל הנחה לתקופה קצרה, אבל חברת "דרך ארץ" תרוויח הרבה יותר.

באירופה ובארה"ב פועלים כבישי אגרה אשר הועברו לידי הממשלה בגמר תקופת הזיכיון. בחלק מהמקרים, הוחלט להמשיך ולגבות תשלום תמורת השימוש בכבישים, אבל במקרים אלו הכסף נכנס לקופה הציבורית. בעולם מבינים שראוי לגבות מחיר מנהגים פרטיים, על מנת לגלם את העלויות החיצוניות של השימוש ברכב הפרטי (זיהום, תאונות ופקקים). במקרה של כביש 6, בין אם יוחלט לגבות אגרה בתום תקופת הזיכיון ובין אם לא, הנהנה יהיה הציבור ולא קופתה של חברה פרטית.

אם זה לא מספיק, הפחתת האגרה והוספת נתיב רביעי מנוגדים למדיניות המוצהרת של משרד התחבורה לקידום תחבורה ציבורית וצמצום בהוצאה על פיתוח כבישים. פנינו לשרת התחבורה מירי רגב לפני כשבוע ונימקנו את כל הסיבות בגללן הארכת הזיכיון לחברת 'דרך ארץ' עלולה, למרות הכוונה להפחית את האגרה, לפגוע בסופו של יום בכיסו של הציבור. בנוסף דרשנו, כי אם יוחלט על הקמת נתיב נוסף, יש להפוך אותו לנתיב תחבורה ציבורית. לשמחתינו, אתמול פורסם כי רגב מקדמת נת"צ על הכביש.

נמשיך להיאבק כדי שפרטי הארכת הזיכיון יחשפו ויובאו לדיון ציבורי, וכדי שהמהלך הזה יהיה לטובת הציבור ולא על חשבונו. מוזמנים לקרוא את כל הפרטים במכתב בתגובות.

רוצים לעזור לנו להגן על האינטרס של הציבור? הצטרפו עכשיו https://bityl.co/3l3B

#הוןשלטוןתחב"צ

לקריאת המכתב ששלחנו >>> https://bit.ly/3l7Yny3

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן