מי ישמור על האינטרסים שלנו כשממשלת האמירויות מחזיקה בחלק ממאגרי הגז?

חמישית מהשליטה בתשתית גז חיונית של מדינת ישראל צפויה לעבור לידי ממשלה זרה, שעד לא מזמן הייתה מדינת אויב. העסקה טרם אושרה ועוד לא מאוחר מדי להכניס בה את התנאים הדרושים לשמירה על האינטרס של מדינת ישראל. אנחנו ממשיכים לפעול מול הרגולטורים הרלוונטיים כדי לדאוג שזה יקרה.

העסקה בין יצחק תשובה, הבעלים של חברת דלק, לחברת מובאדאלה שבבעלות ממשלת האמירויות, בה יועבר חלקו של תשובה במאגר תמר לידי מובאדאלה, טומנת בחובה סכנות לאינטרס של הציבור הישראלי בכמה תחומים. אנחנו לא מתנגדים לעסקה אבל כן דורשים שהיא תיבחן על ידי כל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים – ביטחוניים, כלכליים וסביבתיים. וכן שאותם גורמים יוכלו להתנות את העסקה בתנאים שיגנו על הציבור.

החשש העיקרי שלנו הוא שקובעי המדיניות יעדיפו את האינטרס של שמירת היחסים עם ממשלת האמירויות, שמרוויחה יותר ככל שמחיר הגז יותר גבוה, על פני האינטרס של הוזלת מחיר הגז לציבור.

כך למשל אם תחליט רשות התחרות לפעול להגברת התחרות בשוק הגז וכך ולהוזיל את מחירי החשמל לציבור, הרווחיות של חברות הגז (שכיום מוכרות אותו במחיר מונופוליסטי מופקע) תיפגע. במצב כזה עלולה חברת מובאדאלה לאיים על מדינת ישראל ולגרור אותה להליכי בוררות בינלאומיים ארוכים ויקרים במטרה למנוע את הפגיעה ברווחיות שלה.

לצערנו לא מדובר בתרחיש מופרך. מהתייעצות שקיימנו עם גורמים מקצועיים, מדובר בחשש ממשי שעלול לפגוע בשיקול הדעת של הרגולטור, שיצטרך להכריע בין שיקולים כלכליים של אזרחי מדינת ישראל לשיקולים מדיניים ביטחוניים.

כדי להבטיח שזה לא יקרה, פנינו גם למשרד האוצר וגם למשרד האנרגיה בדרישה שעסקת דלק-מובאדאלה תיבחן על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, דרשנו שטרם אישור העסקה יציבו לה תנאים שיבטיחו את שיתוף הפעולה של חברת מובאדאלה עם החלטות רגולטוריות הקיימות ועתידיות ואת השמירה על האינטרסים הכלכליים של אזרחי ישראל.

רוצים לשמור על האינטרסים הכלכליים של אזרחי ישראל מול ממשלות זרות? הצטרפו אלינו https://bityl.co/7AJQ

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן