מי מרוויח מחוסר הבהירות בהחלטת הממשלה על אנרגיות מתחדשות?

עברו כבר יומיים מאז שעברה בישיבת הממשלה ההחלטה בנושא ״קידום אנרגיות מתחדשות במשק החשמל״, ועדיין לא הצלחנו ליישב את הסתירות הקיימות בה. אם משרד האנרגיה לא יבהיר כי הוא מתכוון לקדם רק היקף נמוך ונדרש של ייצור חשמל בגז – זה יוביל לכך שתעשיית הגז והיזמים הפרטיים של תחנות הכח ימשיכו להרוויח על חשבון הציבור.
למרות הכותרת של ההחלטה, היא מקבעת את התלות של המשק הישראלי בגז מזהם ויקר באמצעות הקמת תחנות כח נוספות הפועלות על גז, וקובעת שיעד הייצור של אנרגיות מתחדשות בשנת 2030 יעמוד על 30% בלבד.
ואיפה חוסר הבהירות? בישיבה נמסר בעל-פה שיאשרו רק 1,400 מגה-וואט של תחנות גז חדשות עד שנת 2023, שזהו ההיקף שמשרד האנרגיה אמר שדרוש לו כדי להבטיח את יציבות אספקת החשמל לשנים הבאות. אך הנוסח הקיים קובע שיוקמו 4,000 מגה-וואט. אז מה הנוסח הנכון? זה בדיוק מה שאנחנו מבררים עכשיו ונמשיך לפעול כדי להבהיר את נוסח ההחלטה.
אבל יש גם נקודת אור קטנה – בעקבות פניותינו לשרים, יחד עם פרויקט NZO מבית מרכז השל לקיימות, הצלחנו להוסיף יעד ביניים של 20% בשנת 2025, שיתמרץ את הממשלה להתקדם כראוי בשנים הקרובות ולא לחכות לרגע האחרון. למה זה חשוב? כי רק בשנתיים האחרונות הייתה קפיצה מ-5% ל-10% שימוש באנרגיות מתחדשות, פי 2 (!) והסיבה לכך הייתה שהיעד של 10% נקבע לשנת 2020 והממשלה רצתה לעמוד בו. כלומר יעדים הם חשובים כדי לתמרץ את הממשלה לפעול.
תודה לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וליושבת ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ שניהלו מאבק לשינוי ההחלטה. נמשיך לפעול ביחד איתן ועם שותפים נוספים כדי לתת עדיפות לאנרגיה סולארית נקייה על חשבון תעשיית הגז.
חושבים שעדיף להשתמש באנרגיות מתחדשות ולא מזהמות על פני גז? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי https://bityl.co/48aP

#הוןשלטוןסביבתי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן