מי מרוויח מכך שרק 30% מהחשמל מיוצר מאנרגיות מתחדשות?

במדינות רבות בעולם מדברים על הגדלת יעדי ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות לרמה של 50% ואפילו 100%. אז למה בישראל הכוונה היא שבעוד עשור רק 30% מהחשמל יופק מאנרגיות מתחדשות?
המשמעות של הצבת יעד כזה היא שרוב החשמל ייוצר באמצעות שימוש בגז – כלומר הנהנות המרכזיות מהחלטה כזו הן חברות הגז.
ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות לא רק מפחית את הפגיעה בסביבה ובבריאות. מתוצאות מכרז שפורסם להקמת מתקנים סולאריים עולה שייצור חשמל בדרך זו הוא אפילו זול יותר מייצור חשמל מפחם/גז.
בחודשים האחרונים משרד האנרגיה מקדם העלאה של יעדי הייצור מאנרגיות מתחדשות בשנת 2030 ל-30% (היעד הקודם עמד על 17%). זה צעד בכיוון הנכון, אבל זה לא מספיק.
מעבודה של פרויקט NZO של מרכז השל לקיימות, שבו שותפים עשרות מומחים מעולמות תוכן שונים שחוקרים בשנתיים האחרונות את משק האנרגיה, עולה כי ניתן להגיע ל-50% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030 ול-95% עד 2050.
ההעדפה של תעשיית הגז באה לידי ביטוי גם בסבסוד של מיליארדים להקמת תשתיות ויצירת תמריצים וגם מקיומה של רשות הגז, שכוללת עשרות עובדים ואחד מיעדיה הוא הרחבת השימוש בגז. זה לא מקרי שהיעד של אנרגיה מתחדשת איננו שאפתני בהשוואה בינלאומית לאנרגיה מתחדשת, אין כמעט אף אחד במשרד האנרגיה שאחראי על קידום נושא האנרגיה המתחדשת.
היום נערך דיון בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. שלחנו לח״כים החברים בוועדה נייר עמדה (קישור בתגובות) ובו טענו, בין היתר, שצריך להקים גוף ייעודי שיעסוק בקידום אנרגיות מתחדשות, בתכלול בין כל הגורמים הפועלים בנושא ובהסרת חסמים. משמח שהדברים שלנו נפלו על אוזניים קשובות, ושיו״ר הוועדה, ח״כ יעקב מרגי, התייחס לנושא הזה במהלך הדיון.
קביעת יעד שאפתני תסייע להציב את מדינת ישראל בשורה אחת עם מדינות כמו אוסטרליה, קנדה, דנמרק, פורטוגל ושוודיה, שכבר היום מייצרות יותר ממחצית מהחשמל שלהן מאנרגיות מתחדשות. מדינות אחרות כבר קבעו יעדים שאפתניים בהרבה לשימוש באנרגיות מתחדשות: ספרד – 74%, אירלנד – 70%, יוון – 64%, גרמניה ואיטליה – של 55%, ומרוקו – 52%.
גם אתם חושבים שצריך לתת עדיפות לאנרגיות מתחדשות על פני גז? הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/35aQ91W

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן