מי שם בושם כשיש קורונה?

משרד הבריאות מקדם רפורמה מבורכת שמציעה הקלות משמעותיות על ייבוא תמרוקים (קרם פנים, סבון נוזלי, דאורדורנט, בושם ועוד). הרפורמה תגביר את הסיכוי ששחקנים חדשים ייכנסו לתחום, וכך מחירי התמרוקים בארץ יירדו. סה"כ מהלך חיובי. אבל גם ברפורמות טובות ומוצלחות לעיתים מסתתרים להם סעיפים בעייתיים. במקרה של ייבוא הבושם, הקשיים דווקא ייעלו.
הרפורמה מציעה להקל על הרגולציה ולהפחית משמעותית את הדרישות הבירוקרטיות העומדות בפני היבואן. במקום שיבואן יצטרך לבקש רישיון עסק ורישיון יבוא מראש על כל מוצר ומוצר, הוא יצטרך לבצע בקרה על המוצרים בעצמו, כמו שמקובל ברוב המדינות המפותחות. המדינה תגביל את עצמה לבדיקות מדגמיות ותתערב רק במקרה הצורך. הפחתת הביורוקרטיה תאיץ את כניסתם של שחקנים חדשים לתחום ייבוא התמרוקים, וכתוצאה מהתחרות המחירים יירדו.
היוצא מן הכלל הוא הבושם, שם הרפורמה מציעה להעביר את סמכויות הפיקוח על הייבוא ממשרד הכלכלה למשרד הבריאות. המעבר הזה יוסיף עוד בירוקרטיה, שעלולה לסבך ואף לחסל את הייבוא המקביל, דבר שיפגע בתחרות ויוביל את היבואנים הרשמיים להעלות מחירים. מיותר לציין שהיבואנים הרשמיים תומכים בהתלהבות במהלך, מה שמראה שהציבור יפסיד ממנו.
למה כל כך אכפת לנו מבושם, מוצר שהוא לא ממש בבסיס קיומנו?
במילה אחת: התקדים. משרד הכלכלה מאפשר ייבוא חופשי של בושם, ללא הגבלות. הדבר הזה אפשר ליבואנים מקבילים להיכנס לתחום הבושם ולהתחרות עם יבואנים גדולים כמו שסטוביץ ודיפלומט. הגבלת ייבוא הבושם עלולה להוות תקדים להחמרת רגולציה על מוצרים נוספים בעתיד, מה שיחזק את כוחם של היבואנים הגדולים. אנחנו נלחמים עכשיו על הבושם כדי שלא נצטרך להילחם אחר כך על מוצרים נחוצים יותר.
פנינו למנכ"ל משרד הבריאות בדרישה להשאיר את הפיקוח על הבושם במשרד הכלכלה. דרשנו הגדרה של מדדי הצלחה לרפורמה, וחובת דיווח לכנסת על עמידה ביעדים כדי שהציבור יוכל לעקוב אחרי היישום.
רוצים לעזור לנו במאבק נגד יוקר המחייה? הצטרפו אלינו עכשיו https://bit.ly/37YK5Lb

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן