מסמך שנשלח לח״כים עם לוגו משרד הכלכלה הופץ ע"י לוביסטים

תשמעו סיפור מטורף שמראה למה נדרשת שקיפות במסמכים שמגיעים לידי חברי הכנסת
במהלך דיון שהתקיים בכנסת על הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים, נציגת משרד הכלכלה טענה שמסמך שנשלח לח״כים עם לוגו של המשרד, לא מייצג את עמדת המשרד, והופץ למעשה על-ידי לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרס בדיון (בסרטון). זו דוגמה מטורפת שממחישה את הצורך בנוהל עליו אנחנו עובדים, המחייב פרסום של כל המסמכים שמגיעים לח״כים לקראת דיונים, באתר הוועדה.
**
בשבוע שעבר נערך דיון בכנסת על הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים. נשמע דיון משעמם? תכף תראו איזה מזל שהשתתפנו בו. כבר בפתח הדיון התייחסה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, ללחצים הרבים שהופעלו עליה בנושא. למרות שהיה מדובר בדיון טכני יחסית, שעסק רק במועד שבו החוק ייכנס לתוקף, דיברו בו הרבה מאוד גורמים שרצו שהחוק ייכנס לתוקף כמה שיותר מאוחר: חברות המשקאות, תאגידי המיחזור, רשתות השיווק הגדולות, איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים ועוד.
לפני הדיון קיבלו חלק מחברי הכנסת חוות דעת מודפסת שכותרתה ״עמדת משרד הכלכלה והתעשייה בנוגע להרחבת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים״, שמתנגדת להרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים. ולכן מה רבה הייתה הפתעתנו כשיועצת שר הכלכלה אמרה בדיון שהעמדה הכתובה במסמך ״לא יצאה מהמשרד בשום צורה והבנתי שהיא הגיעה מלוביסטים״.
מבירור שערך ״דה מרקר״ בעקבות בקשתנו, עלה שמקור המסמך הוא בתכתובת מייל פנימית בין עובדי משרד הכלכלה שנערכה לפני כחודשיים. העמדה הזו לא הייתה אמורה להיות מועברת לחברי הכנסת, ולא ברור מי בחר להעתיק את התכתובת הפנימית, להדפיס אותה על נייר רשמי של משרד הכלכלה ולהפיץ אותה לח״כים בניגוד לעמדה הרשמית של משרד הכלכלה, התומכת בהרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים.
מהסיפור הזה אפשר לראות כמה חשוב שנציגים של הלובי הציבורי נמצאים בדיונים ה"אפורים" האלה כדי לחשוף התנהלות קלוקלת שמשפיעה על קבלת ההחלטות ועל הכיס של כולנו.
מעבר לזה, בדיוק בגלל סיפורים כאלו, הגיע הזמן לשקיפות של החומרים שמעבירים גורמים בעלי עניין לחברי הכנסת בוועדות השונות. אנו עובדים על גיבוש נוהל לפיו כל מידע כתוב המועבר לחברי הכנסת יפורסם באתר הוועדה לקראת הדיון, כולל זהות השולח. השקיפות תסייע לחברי הכנסת, ולציבור בכללותו, להבין טוב יותר את הנושא המצוי על סדר היום ומיהם בעלי העניין בו.
חושבים שהחומרים שמעבירים לוביסטים לחברי הכנסת צריכים להיות שקופים לציבור? הצטרפו אלינו עכשיו.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן