מצליחים לשים "מקלות בגלגלים" של בנק הפועלים מהשתלטות של שוק התשלומים

בחודשים האחרונים התנגדנו לכך שבנק הפועלים ינפיק כרטיס אשראי חדש המבוסס על אפליקציית ביט. הסיבה: המהלך הזה יסלול את דרכו של הפועלים לשליטה בשוק התשלומים, עוד לפני כניסה של מתחרות בינלאומיות לשוק. פעלנו מול בנק ישראל בנושא ושמחים לבשר שהוא קיבל השבוע את עמדתנו – אמנם הנפקת הכרטיס אושרה, אך בנק ישראל הציב מגבלות משמעותיות שאמורות להגביל את היכולת של בנק הפועלים להשתלט על השוק. כיוון שאנחנו כבר מכירים את בנק הפועלים, שמנצל כל פירצה כדי לעקוף את המגבלות שמוטלות עליו – נמשיך לעקוב מקרוב.

אפליקציית ביט היא אפליקציית העברת הכסף של בנק הפועלים, שמחזיקה לפי הערכות בענף בנתח של לפחות 70% מהשוק, שזה המון. לפי הטענות, בנק הפועלים השקיע מאות מיליוני שקלים מתקציבו בשביל להגיע לנתח השוק הזה, ועכשיו הוא יתחיל לעשות כסף מביט. בבנק הפועלים מתכוונים להשיק כרטיס אשראי משלהם, ביט קארד, יחד עם חברת ויזה כאל. ביט תישאר לכאורה חינמית, אבל את המחיר נשלם כולנו בהעדר תחרות בשוק התשלומים באשראי, מה שיתקע אותנו לעוד זמן רב עם עמלות גבוהות, דמי כרטיס מיותרים וריביות גבוהות על ההלוואות.

אז מה הבעיה? אנחנו חוששים שהאישור שניתן לביט להנפיק כרטיס אשראי ירחיב עוד יותר את האחיזה של בנק הפועלים בשוק, והוא ישתלט עליו לחלוטין עוד לפני כניסתן של מתחרות בינלאומיות כמו אפל פיי וגוגל פיי.

לפני 4 שנים עבר בעזרתנו החוק להגברת התחרות בשוק הבנקאות (״הרפורמה בבנקאות״), במסגרתו הבנקים הגדולים נאלצו להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שלהן כדי להגביר את התחרות בתחום. רק לפני כשנתיים נפרד בנק הפועלים מחברת כרטיסי האשראי שלו ישראכרט, וכבר הוא מבקש אישור להנפיק כרטיס אשראי חדש, בניגוד מוחלט לכוונת המחוקק. בנוסף, החוק אוסר מפורשות על בנקים להגדיל את סך מסגרות כרטיסי האשראי שהם מספקים ללקוחותיהם.

לכן פעלנו מול בנק ישראל ודרשנו ממנו שלא להיכנע לתכסיסים של בנק הפועלים שמנסה לעקוף את החוק. השבוע שמחנו לגלות שבנק ישראל קיבל את עמדתנו – אמנם הוא אישר לפועלים להנפיק את כרטיס האשראי החדש "ביט קארד" אבל הוא הציב לכך כמה תנאים משמעותיים. בין היתר, נקבע כי מסגרות האשראי של "ביט קארד" ייספרו בתוך מסגרות האשראי הקיימות של בנק הפועלים, למרות הרצון של הבנק שהמסגרות של המיזם החדש יתווספו למסגרות הקיימות. באופן הזה ניתן יהיה לוודא שביט והפועלים לא ישתלטו על כל שוק התשלומים הישראלי.

המגבלה הזו היא משמחת אבל כמובן לא מספיקה. גם כי היא זמנית (ל-3 שנים בלבד), וגם כי אנחנו למודי ניסיון ובנק הפועלים כבר הוכיח בעבר שהוא לא ממש סופר את המגבלות של בנק ישראל. לכן אנחנו לא מתכוונים להיות שאננים, נמשיך לעקוב אחרי יישום המגבלות הללו למען התחרות בשוק הבנקאות בישראל.

אל מול בנק הפועלים שמחפש כל פירצה בחוק צריך לובי ציבורי חזק – הצטרפו אלינו עכשיו http://bit.ly/3bfV3hk

#תחרות_בבנקים

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן