משרד האוצר סוף סוף מצטרף לאזהרות שלנו נגד ייצוא גז חסר רסן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


משרד האוצר סוף סוף מצטרף לאזהרות שלנו נגד ייצוא גז חסר רסן

כבר תקופה ארוכה שאנחנו נאבקים נגז הגברת ייצוא הגז, לה דוחפות חברות הגז, שעלולה לפגוע בבטחון האנרגטי של ישראל, לייקר לכולנו את חשבון החשמל, ולהגביר את זיהום הסביבה. אתמול פורסמה עמדת משרד האוצר, שמצטרפת אלינו בדרישה למנוע ייצוא גז חסר רסן, וקוראת לשר האנרגיה להקים את הועדה שתפקח על הייצוא ותבטיח שהאינטרסים של תושבי ישראל מקבלים עדיפות על האינטרסים של חברות הגז.

מאגרי הגז המקומיים הם נכס כלכלי וביטחוני חשוב. פעם אחת כי הם מאפשרים לנו לצרוך את הגז במחיר נמוך יחסית למדינות נטולות מאגרי גז טבעי, שתלויות בייבוא. פעם שניה כי הם מאפשרים לנו להסתמך אך ורק על עצמנו לצורך הבטחת אספקה קבועה ויציבה של גז (בניגוד לאירופה למשל שתלויה ברוסיה לאספקת גז ומושפעת מהחלטות פוליטיות שלה בעניין זה). ולא פחות חשוב, השימוש בגז לייצור חשמל פחות מזיק מהשימוש בפחם או סולר מבחינה בריאותית וסביבתית.

אבל מאגרי הגז הטבעי שלנו אינם אינסופיים ולכן כל כמות של גז שהולכת לייצוא מקטינה את הכמות שהמשק המקומי יכול לצרוך, ומקרבת את נקודת הזמן שבה אנחנו, מדינה בעלת גז טבעי, נהפוך תלויים בייבוא. את חברות הגז זה לא מעניין. הן דואגות רק לכיסים העמוקים – הן מוכרות את הגז מחוץ לישראל במחירים גבוהים יותר ולכן מעדיפות ייצוא על פני אספקה למשק המקומי – ומכאן ניגוד האינטרסים מול מדינת ישראל.

ניגוד האינטרסים הזה מחייב את המדינה להפסיק לעמוד מהצד ולהתחיל לדאוג לביטחון האנרגטי שלנו בהווה ובעתיד. לכן פנינו למשרד האנרגיה בדרישה להקים וועדה מקצועית שתקבע את מדיניות הייצוא במשק הגז הישראלי אולם פנייתנו לא נענתה, והקמת הוועדה הקריטית הזו, שכבר מזמן צריכה הייתה לקום, נדחתה. ובינתיים חברות הגז "קובעות עובדות בשטח" ומניחות תשתית להגברת היקפי הייצוא.

כבר היום, מחירי הגז בישראל מושפעים לרעה מהיצוא. החוזים שנחתמו עם חברות הגז בשנתיים האחרונות מראים בבירור: בגלל הייצוא לחברות הגז לא היה כל אינטרס להתחרות על החוזים המקומיים לרכישת גז, ולכן חברת חשמל נאלצה לשלם על הגז ביוקר. בעוד 5 שנים הרבה מחוזי הגז הקיימים יסתיימו ויהיה צורך לחתום על חוזים חדשים – ככל שהיקפי היצוא אז יהיו גדולים יותר ככה המחיר המקומי יהיה גבוה יותר

מסקירה בינלאומית שערכנו, עולה תמונה ברורה לפיה מדינות הסובלות ממחסור בגז גם משלמות יותר על הגז וגם סובלות מתנודתיות גבוהה יותר במחירים, לעומת מדינות שלהן עודף גז. כך למשל במדינות שעברו מעודף גז למחסור בגז, ונאלצו לייבא, הייתה עלייה דרמטית במחירי הגז.

לכן חייב משרד האנרגיה להקים בדחיפות את הועדה שתקבע מדיניות יצוא במשק הגז, ולוודא כי האינטרסים של אזרחי ישראל יקבלו עדיפות על האינטרסים הכלכליים של חברות הגז. אנחנו שמחים על הגיבוי של משרד האוצר וההצטרפות לקריאה שלנו לפעול ללא דיחוי להקמת הוועדה.

מפחדים להיתקע עם שריפת פחם ומחירי חשמל גבוהים? הצטרפו אלינו וחזקו אותנו במאבק נגד חברות הגז: https://bit.ly/3NQ4Yi8

דילוג לתוכן