מתי ברשות התחרות יאזרו אומץ לעמוד מול מונופול הגז?

לפני כשלושה חודשים הגיע לישראל תאגיד האנרגיה הבינ"ל הענק "שברון", וכמתנת כניסה "סגר את הברז" לחברת החשמל ומנע ממנה לרכוש גז זול יותר מהמתחרים. מדובר היה במהלך בריוני ויוצא דופן אפילו במונחים של התנהלות מונופולים, שלא נאמר פלילי לחלוטין לפי דיני הגבלים העסקיים.
בדיון מיוחד שכונס בוועדת הכלכלה בנושא אמרה הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, כי היא "פועלת באינטנסיביות" ושרשות התחרות בודקת האם שברון הפרה את החוק, ושתוך "שבועות ספורים" יהיו תוצאות לבדיקתם. מאז עברו כבר חודשיים ו…צרצרים נשמעים מכיוון הרשות.
אנחנו פה לדאוג שזה לא יעלם מסדר היום.
**
על מה מדובר? חברת שברון (שרכשה את נובל אנרג'י), מחזיקה בשני מאגרי הגז של ישראל, תמר ולוויתן. אחרי שהשותפות האחרות שלה במאגר תמר הציעו לחברת החשמל גז במחיר זול, שברון הורתה לסגור את אספקת הגז לחברת החשמל ממאגר תמר, כדי שחברת החשמל תקנה גז במחיר גבוה יותר ממאגר לוויתן. ההתנהלות הזו מנוגדת לחוק התחרות, שאוסר על מונופול לנצל את מעמדו לרעה.
אל מול המהלך הכוחני וחסר התקדים הזה, היינו מצפים לתגובה נחרצת. שהרגולטור האמון על חוקי התחרות – רשות התחרות – יעמוד מול מונופול הגז ולמען הציבור, יפסיק את ההתנהגות שפוגעת לנו בכיס וגם יטיל את האחריות על המנהלים שקיבלו את ההחלטות.
מונופול הגז ממשיך לדרוס את חוקי התחרות ולהפר שוב ושוב את מתווה הגז – אך שום גורם ממשלתי לא מפסיק את הביזיון הזה. אנחנו מצפים שרשות התחרות תפעל מול התנהלותו הכוחנית של המונופול ותעמוד בהתחייבות שנתנה לכנסת לסיים את הבדיקה בהקדם.
פנינו בסוף השבוע שעבר ליושב ראש ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, וביקשנו שלמרות הנסיבות הפוליטיות והבריאותיות החריגות יזמן את הלפרין לדיון בכנסת כדי לדווח על התקדמות הבדיקה של התנהלות חברת שברון.
עזרו לנו ללחוץ על הממשלה להגן על הציבור מפני המונופול – הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן