מתנגדים לעוד הסדר פשרה לטייקון פישמן – ולא נוותר עד שנשנה את ההלכה

מתנגדים לעוד הסדר פשרה לטייקון פישמן – ולא נוותר עד שנשנה את ההלכה

בשבוע שעבר עדכנו על הדיון שנערך בבית המשפט המחוזי – כלכלי בדבר התנגדות שהגשנו בשמו של ד"ר הראל פרימק, להסדר פשרה שביקש לחתום כליל את פרשת מתן האשראי לטייקון אליעזר פישמן בבנק איגוד. קצת על הפרשה, הדיון, תוצאות הביניים, והתכנית שלנו להמשך הדרך. בקצרה? אנחנו לא מתכוונים לוותר.
**
תזכורת קצרה: המנהלים הבכירים בבנק איגוד העמידו לטובת פישמן אשראי בסך של מאות מיליוני שקלים, כולל העברה לחשבונות פיקטיביים (כמו מקרה ספציפי שהתפרסם על סכום כסף אדיר שהועבר לחשבון הבנק של דיילת מטוסו הפרטי). כל העברות הכספים הללו נועדו כדי שפישמן יוכל להמר איתם (הימורים שנגמרו בהפסדים), על שערי מט"ח, במקרה זה לירה טורקית. השורה התחתונה היא שפישמן הפסיד הכל ונשאר עם חוב של 270 מיליון שקלים לבנק, עקב העמדת אשראי חסרת אחריות של המנהלים. עוד על פרטי הפרשה תוכלו להתעדכן בהרחבה בתגובה הראשונה של הפוסט.
**
הסדר הפשרה בין פישמן לבנק איגוד קבע שהביטוח של המנהלים ישלם 10 מיליוני שקלים לבנק, והם – ניחשתם נכון, לא ישלמו מכיסם אפילו לא שקל אחד(!), זאת למרות שהתנהגו בצורה מופקרת כלפי כספי הלקוחות. ההתנגדות הרצינית שלנו ביקשה לאתגר כמה מהתפיסות הרווחות בערכאות השיפוט, שנוטות לאשר הסדרים כאלה. טענו שהסכום נמוך מידי בהתחשב בתשתית הראייתית החמורה ושגם המנהלים צריכים להביא כסף מהבית.

כבר במהלך הדיון היה די ברור שהשופט נוטה לאשר את ההסדר כפי שהוא, ולדחות את ההתנגדות. ובדיוק כך הוא עשה, בפסק דין קצר שנתן כבר ביום למחרת. הוא קבע שהסדר הפשרה הוא ראוי, ושהוא התגבש אחרי תקופה ארוכה שבה הצדדים התנצחו ביניהם, תוך שערכאת השיפוט מנסה לדחוף אותם להסכמות. ולאחר שהגיעו להסכמות, יש להעדיף זאת.
הוא קבע שהתשתית הראייתית לא באמת מקימה חשש אמיתי להפרה של חובות של המנהלים שמחייבת אותם לפצות בעצמם, ושעושה רושם שההחלטות שקיבלו נועדו לטובת הבנק, גם אם בסופו של דבר היו החלטות לא מוצלחות. השופט לצערינו בחר להתעלם משורה של טענות שעסקו בדרך שבה הוחלט לאשר את ההסדר, כולל טענות לפיהן מי שהחליט לאשר אותו הם נושאי משרה שבמקרה הם גם קולגות של מנהלי בנק איגוד שעיוולו וחדלו, ולכן ברור שלעולם לא היו מקבלים נגדם החלטות תקיפות.
**
ומה הלאה? אנחנו יודעים שהדרך ארוכה. כשהתחלנו לייצג בהתנגדויות, עשינו זאת במטרה לנסות ולשכנע שופטים שצריך לשבור את מעגל הקסמים שמספק למנהלים הכי חזקים, עשירים, בכירים ומקושרים במשק שורה ארוכה של הגנות שלא מגיעות להם. התנהגותם המופקרת גורמת לנזקים של מאות מיליוני שקלים, לפעמים מיליארדים, לכסף הציבורי. בפסק הדין שקיבלנו בהתנגדות שהגשנו בפרשת העלמות המס בבנק הפועלים הצלחנו לפרוץ את החומה ולהגיע להישג. הפעם לא. נמשיך לאתגר את המערכת ולהיות שם בכל הסדר פשרה שפוגע בציבור, עד שנשנה את ההתנהלות בשוק.
**
את הדרך הארוכה הזו אנחנו נמשיך לעשות בעזרת תמיכתכם בפעילות הלובי – בתרומה חודשית קבועה בסכום לבחירתכם, או בתרומה חד פעמית שנותנת רוח גבית לפעילותנו.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן