ניצחון לציבור מול כימיקלים לישראל וחברות הגז

היום אישרה ועדת הכספים של הכנסת הצעת חוק שמטרתה לשים סוף למריחות, להתחמקויות ולעיכובים בתשלומי המס של חברות הגז וכי"ל (ששולטת במפעלי ים המלח) על הרווחים האסטרונומיים שלהן ממשאבי הטבע ששייכים לכולנו. ואם זה לא מספיק, הצלחנו להכניס להצעת החוק שני תיקונים משמעותיים שיאפשרו לוודא שהתהליך באמת יהיה מהיר ושקוף.

**
ועכשיו בפירוט: למרות ההבטחות על ״מאות המיליארדים״ שייכנסו ל״קרן העושר״, עד היום יש בה רק כמה מאות מיליוני ש״ח ולמעשה היא עוד לא החלה לפעול. במצב כיום, כאשר ישנה מחלוקת בין חברות הגז או כי״ל לבין רשות המסים על גובה הסכום שצריך להיכנס לקרן, הכסף מועבר רק אחרי שמסתיים הדיון בבית המשפט, מה שלוקח שנים והן כמובן יודעות ומנצלות זאת.

הצעת החוק מבקשת לחייב את החברות לשלם 75% מהסכום *מיד* כשמועברת להם דרישת התשלום, מבלי לחכות להליך משפטי. נציגי חברות הגז שנכחו בדיונים כמובן התנגדו להצעת החוק הזו בכל דרך ונימוק אפשרי, אבל מזל שהזירה הזו לא מופקרת ואנחנו עמדנו מנגד כדי לשמור על האינטרס של הציבור. העובדה שהצעת החוק הזו עברה כנגד כמות הלחצים שהופעלו היא הישג בפני עצמו, אבל הצלחנו גם להוסיף שני תיקונים משמעותיים להצעת החוק.

התיקון הראשון נוגע למשך הזמן שבו רשות המסים בודקת מה גובה המס שהחברות צריכות לשלם, או ב"בירוקרטית" – שומה. רשות המסים רצתה להאריך את פרק הזמן הזה משנה ל-4 שנים, מה שרק יאט עוד יותר את זרימת הכסף לקופה הציבורית. אנחנו התנגדנו בנחרצות להארכה הזו ובסוף התקבלה פשרה במסגרתה משך הזמן יעמוד על שנתיים.

התיקון הנוסף שלנו נוגע להגברת השקיפות. שאלות רבות של חברי הכנסת בוועדה לא זכו למענה מצד החברות שמחזיקות במשאבי הטבע שלנו, בתירוצים של ״סודיות״. בעקבות ההערות שלנו ושל ח״כים רבים נקבע שוועדת הכספים תקבל דיווח שנתי על הקרן אליה אמורים להיכנס הסכומים שבמחלוקת. זה צעד תקדימי ובכיוון הנכון, אבל זה עדיין לא מספיק, ונמשיך לפעול כדי להסיר את הסודיות מהיבטים נוספים.

כל ההצלחות הללו לא היו מתאפשרות ללא שיתוף הפעולה של נבחרי ציבור מצוינים ובראשם יו״ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, שניהל את הדיונים בהצעת החוק במקצועיות וביעילות; כמו גם חברי וחברות הכנסת החרוצים שהתעמקו בחומרים ושאלו את השאלות הקשות: ולדימיר בליאק , נירה שפק , מוסי רז , נעמה לזימי  וג'ידא רינאוי זועבי . פרגון גדול מגיע גם לשרה אורית פרקש-הכהן שיזמה את הצעת החוק בכנסת הקודמת, פעלה לקדמה בכנסת הנוכחית והגיעה לדיונים.

כדי להתמודד מול הכוח האדיר של חברות הגז וכ"יל חייבים לובי ציבורי חזק – הצטרפו אלינו עכשיו https://bityl.co/8FZg

#הוןשלטוןשקיפות

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן