ניצחון: משרד הבריאות התחייב למזון בריא יותר

למרות לחצים מצד לוביסטים של חברות המזון והתאגדות התעשיינים לדחייה או ביטול של השלב השני ברפורמת סימון מזון מזיק (המדבקות האדומות), משרד הבריאות קיבל את בקשתנו והתחייב ששלב זה, המחמיר יותר של הרפורמה, יכנס לתוקף בעוד חודש. אבל זה לא הסוף, אנחנו ממשיכים לפעול לקידום ושיפור הרפורמה – צפו בלוביסטית הציבורית עו"ד רחל גור שדרשה היום מחברות המזון וממשרד הבריאות, בדיון בוועדת הבריאות, לחשוף את הנתונים של השפעת הרפורמה על ציבור הצרכנים.

חשוב לומר: לא סתם משרד הבריאות מגדיר את המוצרים האלה "מזון מזיק". הם גורמים להשמנת יתר אשר מעלה את הסיכויים לסוכרת, מחלות לב ומחלות כרוניות נוספות. בתקופה הזו מאבק לטובת מזון בריא אפילו חשוב יותר, כי מחלות כרוניות גורמות למי שנדבק בווירוס הקורונה, לחלות במחלה קשה ומסובכת יותר. אך כעת, תודות ליו"ר ועדת בריאות ח"כ חיים כץ שיזם את הדיון, ירד החשש שהרפורמה "תתמסמס" ושאמון הציבור יפגע.

אחד הדברים החשובים ביותר שנאמרו היום בוועדה, היה על השפעות הסימון על הציבור ועל חברות המזון. החברות פעלו כדי להפחית את כמויות הסוכר, השומן והמלח במוצרים שלהן כדי לנסות ולהימנע מסימון אדום שעלול מבחינתן לגרום לצרכנים להפסיק לצרוך את המוצר. נציגת משרד הבריאות נתנה דוגמא אחת, לפיה יצרנית מזון כלשהי הורידה 330 טון סוכר ו-12 טון של מלח מהרכב מוצריה מאז שהרפורמה נכנסה לתוקף.

לכן השלב השני חשוב כל כך, הוא יגרום לכך שיותר מוצרים שעד היום לא סומנו כמזון מזיק יקבלו מדבקה אדומה שמסמנת שיש בהם יותר מידי סוכר, מלח או שומן. ניתן להניח שגם במוצרים אלו חברות המזון יעשו שינויים, על מנת להימנע מהסימון, כשהמרוויח הגדול הוא הציבור הישראלי.

אולם, הניצחון הזה לא יגרום לנו לנוח על זרי הדפנה – כעת אנחנו פועלים לוודא כי משרד הבריאות יקדם גם חקיקה שתגביל את הפרסום של אותו מזון מזיק לילדים ולנוער. ח"כ כץ כבר נזף היום במשרד הבריאות על העיכובים בהגשת התקנות לוועדה. אך במקרה הזה המאבק מסובך אף יותר, הוא לא רק מול חברות המזון, אלא גם מול תעשיית הפרסום. אחלו לנו בהצלחה.
רוצים לסייע לנו במאבק על מזון בריא יותר? הצטרפו עכשיו ללובי 99.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן