נלחמים גם עבור רוכשי הדירות


נלחמים גם עבור רוכשי הדירות
מכירים את החוזים הארוכים עליהם אנו נאלצים לחתום אל מול חברות ענק, מבלי באמת להבין מה כתוב בהם? אז אנחנו בלובי 99, מתוקף היותנו "ארגון צרכנים יציג" הוסמכנו לשבת בבית הדין לחוזים אחידים (אותם חוזים מדוברים מול חברות) ולהצביע האם יש בהם סעיפים שמקפחים את הציבור. בשנה האחרונה עבדה היועמ"שית שלנו, ד"ר עינת סולניק, על תיק של חוזים אחידים למכירת דירות של "אשדר", ולאחרונה התקבלה פסיקה המכריעה לטובת ציבור רוכשי הדירות בפרשה.
***
החברה הקבלנית אשדר לא שונה בהרבה מחברות קבלניות אחרות. הן כולן דוחפות לחוזים האחידים שלהן סעיפים שמקפחים את הציבור. הן מנצלות את פערי הכוח והמידע שיש ביניהן לבין הרוכשים, שהרבה פעמים לא מצליחים לזהות את הסעיפים הבעייתיים ונאלצים להשלים עם הקיפוח. תופעה מקוממת במיוחד בישראל, שבה רוכשי דירות כורעים תחת נטל בלתי סביר בעליל של מחירים בשמיים, משכנתאות בתנאים גרועים ואינסוף בירוקרטיה.

במקרה של אשדר – היא כבר הבינה מראש שבית הדין אינו נוטה לטובתה, ולכן מראש הגיעה להסכמות עם משרד המשפטים (שהגיש את התובענה נגדה) לגבי עשרות סעיפים ותיקנה אותם בחוזים האחידים שהיו אמורים לעמוד לבחינה. בסוף, נשארה מחלוקת רק לגבי השאלות: האם פסיקתו של בית הדין תחול גם על חוזים שכבר נחתמו בעבר או רק על חוזים שייחתמו בעתיד?; והאם שינויים שייערכו במחיר הדירה ובמועד מסירתה, לאחר החתימה על החוזים, חייבים להיערך בכתב, או שניתן לערוך אותם גם בעל פה?

אנחנו טענו כמובן שפסיקת בית הדין אמורה לחול על כל החוזים – מהעבר ומהעתיד ושדרישת הכתב – שקיימת בחוזים האחידים לגבי שורה של שינויים (למשל, שינויים במפרט) לא אמורה לחול באופן פרטני גם על שינויים במחיר הדירה ובמועד מסירתה. הרבה פעמים חברות קבלניות מבטיחות לרוכשי דירות הנחות ומועדי מסירה מוקדמים בעל פה, ואז מבקשות להתנער מההבטחות בגלל שהן לא ירדו אל הכתב, למרות שהן אלה שיכולות די בקלות פשוט לא להבטיח הבטחות מיותרות, או לחלופין, להוריד אותן אל הכתב בעצמן.

בפסק הדין שניתן ביום 29.8.2023 נכתב: ״דווקא בשל פערי כוח ומידע, כמו גם החשיבות היתרה של המחיר ומועד מסירת החזקה בדירה עבור הרוכשים – חשיבות שלא מן הנמנע שיש בה לתמרץ את המוכר בזמן אמת לשכנע או להפעיל לחץ על הרוכש באמצעות מצגים בעל-פה (כאשר סביר להניח שמרבית הרוכשים לא יזכרו בהכרח במועד ההצגה של מצגים כאלה את נוסח התנאי העוסק בדרישת הכתב בחוזה המכר שעליו חתמו) – נדמה כי בענייננו אכן ראוי להחיל את גישת 'ייזהר המוכר'״ (מדובר בגישה אשר מתייחסת לעת פרשנות חוזה במשפט, שם במקרה זה תוטל חובת ההקפדה והזהירות על המוכר ולא על הקונה)

אנחנו בלובי 99 נמצאים בכל המקומות האפורים ומוצאים בדיוק איפה מנסים לדפוק את הציבור. במקרים כמו זה ורבים אחרים, אנחנו מצליחים לעצור את זה. הצטרפו אלינו עוד היום כדי שנגיע לעוד מקומות כאלו ונבטיח את האינטרס שלכם

Source

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן