נפגשים עם הרשות לתחבורה ציבורית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
לתחבורה ציבורית מתפקדת יתרונות כלכליים, סביבתיים וחברתיים. שיפור בתחבורה הציבורית יכול להביא לגדילה בביקוש למערכות הסעת המונים, כך שנוכל לזנוח את הרכב הפרטי, באופן שיקטין את העומסים בכבישים, יפחית את זיהום האוויר, ויקצר את זמן ההגעה ליעד. תחבורה ציבורית יעילה תעלה גם את רמת הנגישות מהפריפריה למוקדי תעסוקה, וכך גם תסייע לקידום שוויון חברתי. השבוע הגענו לירושלים (בתחבורה ציבורית כמובן, כי נאה דורש נאה מקיים) לפגישה עם ראש הרשות לתחבורה ציבורית החדש וצוות משרדו, דנו עמם בשיפור השירות עבור הנוסעים, והעלינו פתרונות שיכולים להוציא אותנו מהפקקים – וישפר פלאים את איכות החיים של כולנו.
***
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מתווה מדיניות ומקדמת תהליכי רגולציה בתחום התחבורה הציבורית, והיא גם הגורם המפקח על המפעילות של מערכות התחבורה השונות. במסגרת הפגישה שקיימנו עם אנשי הזרוע הממשלתית החשובה הזו, מנהל הרשות החדש עידן מועלם וצוות משרדו, פרשנו בפניהם הצעות אופרטיביות, אליהן הגענו אחרי עבודת מחקר ועיבוד של צוות לובי 99:
הצענו לרשות לשנות את מנגנון המכרזים של הפעלת קווי האוטובוסים; מאחר והאחריות על השירות שמקבל הציבור היא בידיהן של אותן מפעילות, טענו כי נכון יהיה שמרבית המשקל של מכרז חדש יתמקד במדדי איכות השירות ולא בהצעה הכספית שמבקשות המפעילות מהמדינה, דבר שייתן להן תמריץ לשפר את האמינות והזמינות לנוסעים.
נושא נוסף שעלה הוא התמודדות על הצפיפות ההולכת וגוברת בכבישים. לאורך השנים צברה ישראל פער גדול מול מדינות ה-OECD כשכשלה לפתח באופן אופטימלי תחבורה ציבורית יעילה, במטרה להתמודד עם בעיה זו. אין ספק כי במצב הנוכחי נדרשת תכנית אסטרטגית הוליסטית שתטפל במגוון הכשלים שנוצרו, כזאת שמסנכרנת בין כלל מערכות התחבורה, שנותנת עדיפות לאוטובוסים באמצעות נתיבי העדפה, יוצרת קווי שירות יעילים ולא ארוכים ומטפלת בחוסר הנגישות באזורים המרוחקים. אך לא די בכך, נדרש להקים צוות בקרה שינהל תכנית זו בזמן אמת, בכדי לשפר את חווית המשתמש, כדי לספק לציבור מידע אמין, ובשביל שיהיה ניתן לבצע שינויים נדרשים בנתיבי הנסיעה בהתאם לנדרש, באופן מיטבי.
בפגישה דנו גם בחשיבות של הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שיתכננו וינהלו את התחבורה במרחב האזורי שלהן, וידאגו לכלל מערכות התחבורה בהתאם לצרכים בשטח. הצענו כי כצעד ראשון תקדם הרשות פיילוט בירושלים והסביבה. הקמת גוף ממשלתי שקוף ומבוקר שיואצלו לו הסמכויות המתאימות, יוכל לפתוח את הדלת עבור מטרופולינים נוספים, כך שלכולנו תהיה חווית נסיעה טובה יותר.
דילוג לתוכן