עוד הטבות לחברות הביטוח והפנסיה על חשבון הציבור

דמיינו לכם מצב בו לא נוכל לתבוע חברת ביטוח או פנסיה במסגרת תביעה ייצוגית. מרתיח, נכון? אז הפעם נשתף אתכם שבמסגרת קריאה קפדנית שלנו להצעת חוק של משרד המשפטים, שנועדה לקדם רפורמה בחוק התובענות הייצוגית, גילינו סעיף קטן אך מסוכן שנותן לחברות הביטוח, הפנסיה והגמל הגנות נוספות ויוצאות דופן מפני תביעות ייצוגיות. פנינו למשרד המשפטים וטענו שאנחנו מתנגדים בתוקף לסעיף שנותן כוח נוסף ולא מוצדק לחברות החזקות בשוק על חשבון האינטרס של ציבור החוסכים והמבוטחים. הצעת החוק תגיע בקרוב לדיונים בכנסת ואנחנו מחכים להשתתף בהם ולהילחם לטובת הציבור.
עזרו לנו להגדיל את הגב הציבורי כדי שנוכל להיאבק בלוביסטים של חברות הביטוח והפנסיה שצפוי סביב הסעיף הזה – https://bit.ly/3LhVAS6
***
תביעה (תובענה) ייצוגית היא תביעה שאדם מגיש בשם קבוצה שנפגעה, כאשר לכל אחד מהקבוצה נגרם נזק קטן, ואילו לנתבע שהפר את החוק (הרבה פעמים – חברה גדולה) נוצר רווח מצטבר גדול. משרד המשפטים מקדם רפורמה גדולה בחוק החשוב הזה, שמבוססת על המלצות של צוות ממשלתי שדן בנושא.
בין שאר הסעיפים של הרפורמה, הסתתר לו סעיף שלא היה קיים בדו״ח המקורי של הצוות והופיע לו לפתע בהצעת החוק. לפי הסעיף, בית המשפט חייב לשקול שורה של שיקולים לפני שהוא מאשר תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוח, פנסיה וגמל – שיקולים שלא מופיעים ביחס לשום חברה אחרת. למשל, בית המשפט צריך לשקול את עוצמת הפגיעה שתגרום התובענה לחברה הנתבעת. אבל דווקא ככל שהחברה הפרה את החוק בצורה יותר בוטה, ופגעה באופן יותר קשה ועמוק בציבור המבוטחים והחוסכים, התביעה נגדה תהיה גדולה יותר, ומן הסתם עלולה לפגוע בה יותר. איך זה יכול להיות שפגיעה קשה בציבור – הופכת להגנה לחברה הפוגעת?
פנינו למשרד המשפטים, בשיתוף עם מכון ברנדייס, וכתבנו כי המדינה צריכה להגן על הציבור במיוחד מפני אותן חברות, שבינן לבין ציבור המבוטחים והחוסכים, שאת כספו הן מנהלות בטריליונים, יש פערים אדירים של מידע, כוח וכסף. נזכיר, שהחוק הקיים כבר מגן על החברות האלו. מדובר בהגנה נוספת, שמפרה לגמרי את האיזון בין החברות לציבור הרחב שתלוי בהן.
אנחנו מקווים שמשרד המשפטים יאמץ את הערותינו, ובכל מקרה – נגיע לדיונים בכנסת, ואל מול הלוביסטים והחברות הגדולות – נשמיע את קולו של הציבור, כדי לאפשר לו לעמוד על זכויותיו ולהגיש תביעות גם נגד חברות הביטוח, הפנסיה וקופות הגמל, כשאלו פוגעות בו ובחסכונותיו. הצטרפו אלינו כדי לתמוך בפעילות בלינק

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן