צינון בכירים שעוברים למונופולים זו לא מחלה, זו התרופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

החוק קבע תקופת צינון של שנה לבכירים בשירות המדינה לפני שיעברו לעבוד בחברות עליהם פיקחו, אבל בפועל מעל 95% מהבקשות לקצר את תקופת הצינון לחודשים בודדים מתקבלות, מה שמייצר סכנה מתמדת לאינטרס הציבורי.

במה מדובר? אמנם הכנסת כבר איננה מתפקדת מעל שנה וגם הממשלה פועלת באופן חלקי אבל פקידים בכירים במשרדי הממשלה ממשיכים לקבל כל יום החלטות משמעותיות שנוגעות לחיים של כולנו כמו איזה אוויר ננשום, מה האיכות של האוכל שנאכל וכמה כסף יישאר לנו בגיל פנסיה. רבים מהפקידים האלה מקבלים הצעות עבודה מפתות מהגופים עליהם הם מפקחים. ואיזה החלטות מקבל פקיד שקיבל הצעת עבודה כזו בעודו בתפקיד?

החוק אמנם מחייב את הפקידים הבכירים בתקופת "צינון" של שנה לפני שיוכלו לעבור לעבוד בחברה עליה פיקחו, אבל לצערנו יש דרך עוקפת – פנייה לוועדה לקיצור תקופת הצינון. ברוב המוחלט של המקרים הועדה מאשרת את הבקשות הללו והפקידים הבכירים מדלגים על תקופת הצינון ישירות למשרה בחברה עליה פיקחו.

דוגמאות של פקידים בכירים שעברו לחברות ענק עליהן פיקחו ללא תקופת הצינון הנדרשת לא חסרות: מנכ"ל משרד המשפטים שעבר לחברות הגז, סגן ברשות שוק ההון במשרד האוצר שעבר לחברת ביטוח גדולה, מפקחת בכירה במשרד להגנת הסביבה שעברה למפעל מזהם גדול ועוד ועוד.

כל מעבר שכזה מעורר ספקות האם ההחלטות שקיבל היו קשורות לרצונו לעבור לעבוד בחברה או שקיבל אותן מסיבות מקצועיות וענייניות, ומערער את אמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות במשרדי הממשלה.

אז מה עושים? מבטלים את המעקף לחוק. פנינו למשרד המשפטים בדרישה לתקן את ההנחיה העוסקת בנושא ולא לאפשר עוד את קיצור תקופת הצינון של פקידים בכירים כאשר הם עוברים למונופולים או לחברות ענק.

רוצים לסייע לנו להיאבק בתופעות ההון שלטון ובקשרים בין פקידים בכירים לחברות הענק? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/34UoErp

דילוג לתוכן