רפורמה חלקית בייבוא: פרץ נכנע למכון התקנים

אחת מהסיבות ליוקר המחירים פה בארץ, היא ביצוע בדיקות מחמירות ומיותרות למוצרים מיובאים, על ידי מכון התקנים, שגובה עליהן הרבה כסף. לאחר שנה של עבודה מאומצת שלנו בנושא, שר הכלכלה עמיר פרץ חתם על הרפורמה בתחום הייבוא, שמאפשרת הקלות בייבוא לכ-90 מוצרי צריכה בסיסיים אבל מותירה את רוב המוצרים בחוץ. אנחנו שמחים על המוצרים שנכנסו, אך לא מסתפקים בכך, ונמשיך לפעול למען שינוי שיטת הייבוא בארץ ולהקלה ביוקר המחירים.

ההצעה המקורית שגיבש הדרג המקצועי במשרד הכלכלה, כללה 150 מוצרים שיקבלו הקלות מיידיות בבדיקות הייבוא שעורך מכון התקנים. המכון, שמרוויח 150 מיליון ₪ בשנה מהבדיקות והיה עתיד להינזק כלכלית מהרפורמה (איך לא?), שכר לוביסטים והצליח להפעיל לחצים על השר פרץ, שמחק ודחה חלקים משמעותיים מהרפורמה. כך, למשל, הפחתת הסרבול הביורוקרטי בייבוא של שטיחים, תיכנס לתוקף רק בעוד חודשיים. השינוי עבור מזגנים ותנורים, יחול רק בעוד שנה, ואילו עבור מדיחי כלים, מכונות כביסה, סוללות ומנורות נאלץ להמתין עוד שנתיים.

לאכזבתנו, רוב המוצרים הבסיסיים ברשימה המקורית, מטמפונים וקונדומים ועד חומרי ניקיון וקרמיקות, בכלל הוצאו מהרפורמה. בנוסף, אנחנו צופים שגם יישום הרפורמה החלקית עוד ייתקל בקשיים ובלחצים מצד מכון התקנים.

למה? כסף.

אין שום סיבה שמדינת ישראל תחזיק במשטר בדיקות ייחודי ומסורבל בהרבה מהמקובל באירופה ובארצות הברית. בעקבות פעולות הלובי האגרסיביות של גופים כמו מכון התקנים והמונופולים של היבואנים הבלעדיים, המחירים של מוצרי צריכה בארץ, גבוהים מאוד ביחס למחירים בחו"ל.

כל מוצר שניתן לייבא ביתר קלות, מגביר את התחרות ומוריד מחירים עבור הצרכן הישראלי. לכן, כל רפורמה, גם אם מצומצמת, מהווה הישג לציבור. אבל זה לא מספיק ואנחנו לא מתכוונים להרפות. הציבור אט אט צובר ניצחונות, ומכרסם בכוחם של המונופולים הגדולים, הגוזלים את פרנסתו באמצעות מחירים מופקעים.

רוצים לעזור לנו במאבק להפחתת יוקר המחייה? הצטרפו עכשיו http://bit.ly/2NJI8My

#מונופולים_ביבוא

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן