שווה לסכן את שמורת האלמוגים בשביל עסקת קצא"א?

העסקה עליה חתמה חברת קצא״א תזרים כמויות אדירות של נפט מהאמירויות דרך שטח ישראל ומשם לאירופה. אם תהיה תקלה באחת ממיכליות הנפט או בצינור שיוביל אותו מאילת לאשקלון, כולנו נשלם את המחיר – את ההרס במפרץ אילת או בשמורות הטבע לאורך הצינור יהיה כמעט בלתי אפשרי לשקם, וזה עוד בלי לדבר על הנזק הכלכלי האדיר לעיר אילת, שמבוססת ברובה על תיירות.

מול כל הסיכונים הללו צריך לבדוק את התועלת הכלכלית מהעסקה. אבל הנתון הקריטי הזה, כמו כל מידע שקשור לפעילות העסקית של קצא״א, חסוי. לפי הערכה שפורסמה אתמול ב״כלכליסט״, העסקה הזו תייצר הכנסות של 23 מיליון דולר בשנה לכל היותר, ומזה תקבל קופת המדינה (כי קצא״א היא חברה ממשלתית) כמחצית, כלומר כ-11.5 מיליון דולר בשנה. עד כמה ההערכה הזו מתכתבת עם המציאות? התשובה האמיתית היא שאין לנו מושג.

מול הסכום הזה צריך להציב את עלות הנזקים האפשריים. לפי דו״ח מבקר המדינה, ההכנסות של העיר אילת מתיירות בשנת 2018 עמדו על כ-4.5 מיליארד ש״ח. האם שווה לקחת את הסיכון של הרס התיירות באילת בשביל 11.5 מיליון דולר בשנה? תגידו אתם.

על הפעילות של קצא״א מוטל חיסיון גורף מסיבות שאינן קשורות בכלל לעסקה הזו. פנינו בשבוע שעבר לחברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שמוסמכת לדון בנושא החיסיון, כדי לצמצם אותו ולחשוף את פרטי העסקה לדיון ציבורי אמיתי. התחלנו כבר בסדרת פגישות עם חברי הוועדה (בתמונה: עם חברי הכנסת משה טור פז ונירה שפק), ואנחנו ממשיכים לפעול כדי הוועדה תתכנס ותדון בנושא.

רוצים לשמור על הסביבה מפני עסקאות חשאיות ומפוקפקות? הצטרפו אלינו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןסביבתי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן