שר האנרגיה מוכר אותנו בזול, הציבור ישלם ביוקר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


שר האנרגיה מוכר אותנו בזול, הציבור ישלם ביוקר

שר האנרגיה ישראל כץ חזר מיום כיף באסדת לוויתן עם כרישי חברות הגז – ביני זומר, יוסי אבו ושאר הלוביסטים שלהם, תוך כדי שהוא שר ומדקלם את עלון המסרים שלהם שצריך "להגדיל את הייצוא כי אין סיכוי למחסור". אז הוא גם תקף אותנו, מהבודדים בארגונים החברתיים שעוסקים בגז, על כך שהצגנו בפניו מציאות שאומרת אחרת – החשש למחסור בגז הוא ממשי והאינטרס היחידי להגדלת הייצוא כרגע הוא ריפוד הכיסים העמוקים ממילא של חברות הגז. אנחנו נמשיך להיאבק על בטחונה האנרגטי של מדינת ישראל גם תחת התקפותיו של השר והלוביסטים של חברות הגז.
***

על פי החלטת הממשלה, בכל 5 שנים נדרשת ועדה מקצועית לבחון ולעדכן את מדיניות ייצוא הגז שקובעת כמה מהגז שלנו יכולות חברות הגז לייצא לחו"ל, כדי שחלילה לא נתקע בעצמנו במחסור. הפעם האחרונה שהתכנסה הועדה ועדכנה את המדיניות הייתה בשנת 2018. עברו למעלה מ5 שנים, בהן גם חלו שינויים אדירים שעל אחת כמה וכמה מחייבים בחינה מחודשת של מדיניות הייצוא: הייתה קורונה, מלחמה באירופה ומשבר אנרגיה עולמי. ואם זה לא מספיק, השימוש שישראל עושה בגז עלה, ואף צפוי לעלות עוד, בעקבות הסבה של מפעלים רבים לגז. כל זאת במקביל לכך שישראל לא עומדת ביעדים שהציבה למעבר לאנרגיות מתחדשות, מה שאומר שצריכת הגז גדולה עוד יותר.

כל השינויים האלו קריטיים להבנת המשמעות שבאישור ייצוא הכמות האדירה שמבקשות כעת חברות הגז. על פי ההערכות ישראל תאבד את הביטחון האנרגטי שלה תוך 15 שנה בלבד, ותהפוך למדינה הזקוקה לייבוא גז. ואת זה אומר ראש אגף תקציבים במשרד האוצר.

אז אם מדובר בסוגיה כל-כך חשובה לעתיד מדינת ישראל למה אי אפשר לחכות רגע לבדוק את המספרים במקצועיות? בטח ניחשתם. חברות הגז לוחצות חזק. הן משתמשות בכל מה שיש להן, כדי להשיג את האישורים כאן ועכשיו. הן לא רוצות לחכות לוועדה כי הן יודעות שהסיכוי שיאשרו להן לייצא כזו כמות אחרי בחינה מקצועית הוא קלוש.

כבוד השר נכנס לתפקידו רק בינואר האחרון ולשנה אחת בלבד. בעוד חודשים סופרים הוא כבר יעבור למשרד עם נוף יותר יוקרתי – משרד החוץ. לעומתו, אנחנו עוסקים, מעמיקים ומתמחים בנושא הגז כבר כמה שנים טובות. מרגע שנכנס לתפקיד פנינו אליו במכתבים רשמיים, שלחנו שליחים ואף ניגשנו ישירות במזנון הח“כים, בניסיון להשיג פגישה מקצועית אחת בה יוכל לקבל נתונים ומידע שמגיע ממקור אחר מאשר חברות הגז. לצערנו השר התעלם מהפניות ואף סירב לכך מפורשות.

ההחלטה לייצא כמות שהיא כמעט חמישית ממה שמצאו במאגרי הגז עד היום היא החלטה דרמטית עם השלכות הרות גורל על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. איגוד הגז בעצמו טען בדוח מלפני חודש שהעצמאות האנרגטית שווה לישראל 315 מיליארד ש"ח בעשור. כמה זה ב25 שנה קדימה? פי אלף אלפי מונים יותר מהרווח הקטן והזמני מהייצוא המיץידי. לכן אל לנו להסתנוור מכסף קל ומהיר שייצוא הגז יכול להכניס בטווח הקצר (באמצעות תשלומי המיסים של החברות). צריך להבין את ההשלכות ולשקול את המחיר מנגד – זינוק בעלויות האנרגיה בשל ייבוא גז ושימוש בדלקים מזהמים. דרוש כאן לכל הפחות דיון מקצועי שישקלל את כלל הנתונים, וזה בדיוק מה שביקשנו מהשר.

אנו מסרבים לתת ללחצים של הלוביסטים של חברות הגז להסב נזק למדינת ישראל, נזק בלתי הפיך, שישפיע על הכיס של כל תושבי המדינה. הצטרפו אלינו כדי לחזק אותנו במאבק על העתיד של כולנו:


דילוג לתוכן