תתכוננו לשלם יותר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
כשהתותחים רועמים והקשב הציבורי נמצא במקום אחר, מתחיל גל חדש של עליות מחירים. רק השבוע פרסם מבקר המדינה דו"ח חדש בו קבע כי עדיין קיימים פערי מחירים גדולים בענף המזון בישראל (37% ו-51%, בהתאמה), בהשוואה למחירים במדינות המפותחות ובמדינות האיחוד האירופי. והנה, ממש לאחרונה הודיעה יבואנית הענק שסטוביץ' על התייקרות מוצריה, אליה הצטרפה חברת סוגת, והציבור הולך לשלם יותר ברשתות המזון. הממשלה חייבת להחזיר לשולחן את התכניות לטיפול ביוקר המחיה, וזו בדיוק הייתה הטענה שלנו בתגובה שהגשנו לאחרונה לוועדה ציבורית שמונתה לבחון את הנושא. אנחנו לא מתעייפים ממאבקים ארוכים, ונמשיך לפעול מול הוועדה כדי שהמסקנות שלה יצליחו להביא בשורה אמיתית לצרכן הישראלי, שבינתיים משלם יותר ויותר.
**
בזמן שהציבור דרוך ושרוי במתיחות עקב המצב הביטחוני, שומע בחדשות על האסונות הפוקדים אותנו ונלחם כלכלית על המצב שנוצר מהמלחמה, החליטה יבואנית מוצרי הצריכה הענקית שסטוביץ' להעלות מחירים ל- 15% ממוצריה בשיעור ממוצע של 10%. למה? כי היא יכולה. שסוטביץ' היא היבואנית של המותגים: ברילה, קולגייט, פלמוליב, מאסטר שף, ריו מארה ועוד. לא עברו מספר ימים והצטרפה לחגיגה חברת סוגת, המוכרת בעיקר בשיווק האורז, דגנים וסוכר שלה. המוצרים של שתי החברות נמצאים כנראה בכל בית בישראל. בדיקה מעמיקה שלנו גילתה, שהסיבה להעלאת המחירים היא בלתי מוצדקת. הדולר בירידה, מחיר חומרי הגלם העולמי בירידה, והתייקרות השינוע של המוצרים בשל האיום החות'י משפיעה בצורה מינורית מאוד על עלות מוצר בודד. למה החברות האלה מנצלות את המצב להעלות מחירים? מוזמנים לצפות במנכ"לית לובי 99 לינור דויטש, מסבירה לתכנית "הצינור" על הניצול הציני של המצב.
אז איך ניתן לפתור את בעיית יוקר המחייה על מוצרי מזון וטואלטיקה? הממשלה חייבת להחזיר לשולחן את התכניות לטיפול ביוקר המחיה. זאת אחרי שצעדים קודמים שנוסו – כמו הסרת חסמי ייבוא והוראות התנהגותיות – לא צלחו מספיק. בגלל ששוק המזון בישראל הוא מאוד ריכוזי, ביחס למדינות אחרות, אפשר יהיה להביא בשורה לצרכן רק על ידי פירוק חברות המזון הגדולות ופתיחה מוחלטת של השוק לייבוא.
חברות המזון הגדולות – תנובה, אסם, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות- הפכו לכל כך חזקות באמצעות עוד ועוד רכישות שהן ביצעו של חברות קטנות יותר, שהיו המתחרות שלהן. אפשר וצריך להחזיר את הגלגל לאחור ולהפריד בין החברות הללו, וזה בדיוק מה שטענו בתגובה שהגשנו לאחרונה לוועדה ציבורית שמונתה לבחון את הנושא. הוועדה הזו הוקמה בעקבות הלחץ הציבורי שהפעלנו שתחילתו ב״מרד הפסטה״ ב-2022, ועוגנה בהחלטת ממשלה בחוק ההסדרים הקודם. אנחנו נמשיך לפעול מולה כדי שהמסקנות שלה יצליחו להביא בשורה אמיתית עבור הצרכנים.
כדי להמשיך ולהילחם בלוביסטים של חברות הענק, שמנסות לסכל את החלטות הוועדות השונות וחוקים שאמורים להביא להורדת יוקרה המחייה, אנחנו צריכים אתכם איתנו. הצטרפו אלינו עוד היום כחברים ועזרו לנו להמשיך במאבק
דילוג לתוכן