איך אפשר לשנות את כללי המשחק והמחירים בשוק המשכנתאות?

"שוק המשכנתאות ריכוזי והתחרות בו מאוד נמוכה. שלושה בנקים שולטים בשוק ולא מתחרים זה בזה. יש שקיפות נמוכה, קושי אמיתי להשוות מחירים ועוד הרבה סממנים של שוק לא תחרותי" – את הדברים האלה לא אנחנו אמרנו, אלא הממונה הזמנית של רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן. לבעיה הסבוכה פתרון פשוט ואנחנו פועלים לקדמו.
שוק ריכוזי אינו גזרת גורל – בנק ישראל מחזיק בסודיות מוחלטת במידע עצום על שוק המשכנתאות. מידע שיכול לשמש את הציבור כדי לבחור את המשכנתא המתאימה ביותר והזולה ביותר עבורו, ולחסוך עשרות אלפי שקלים.
מאגר המידע המוסתר בבנק ישראל, יכול לשמש את החברות המספקות שירותים בנקאים באמצעות טכנולוגיה (חברות הפינטק) לפיתוח אפליקציות ייעוץ בתחום המשכנתאות. הוא יכול גם לסייע ליועצי המשכנתאות המייצגים את הלקוחות מול הבנקים. פתיחת המאגר תאפשר לנו לדעת, איזה בנק הוא היקר ביותר ואיזה הוא הזול ביותר – בדיוק כמו ברשות שיווק המזון. המידע במאגר יכול גם להקל על גופים נוספים, חוץ מהבנקים, המעוניינים להיכנס לשוק המשכנתאות אולם נמנעים בגלל חוסר במידע – כניסה של שחקנים נוספים לשוק תגביר את התחרות ותוריד את ריבית המשכנתא לציבור.
לפרסום הנתונים על שוק המשכנתאות יכולה להיות גם תרומה למחקר האקדמי, לא רק בתחום הפיננסים, אלא גם בתחום החברתי. ניתוח המידע יכול לגלות לנו האם ישנן אוכלוסיות או אזורים גאוגרפיים ספציפיים המאופיינים בחוסר נגישות לאשראי.
לכן, בימים אלו אנחנו פועלים לתיקון החוק כדי לפתוח את המאגר.
את הדברים האלה אמר משה קאשי, אחראי תחום פיננסים בלובי99 בוועדת הכלכלה שדנה בחוסר התחרויות בתחום המזון.
רוצים לסייע לנו במאבק למען שוק משכנתאות זול ותחרותי יותר? הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן