בחירה חופשית? כך מהנדסים לנו את התודעה לצרוך סוכר
כמה פעמים שמעתם שהפתרון הנכון לצריכת ממתקים ושתייה ממותקת הוא חינוך?
חינוך הוא חשוב, אך בפועל צריכת השתייה הממותקת בקרב ילדי ישראל כיום היא פי 2 מהממוצע העולמי. רפורמות שנועדו לצמצם את צריכת הסוכר בקרב ילדים בישראל התמקדו בעיקר בצעדים חינוכיים, ממש כפי שהלוביסטים של תאגידי המזון רצו, ולכן הן נכשלו. כי חינוך לא מספיק כדי להילחם בהנדוס התודעה התרבותית שלנו, שמייצרת אשליה של חופש בחירה אבל בפועל משמרת אותנו כצרכנים.
צפו בדבריו של ד"ר רפי גרוסגליק, אנתרופולוג וסוציולוג, מרצה באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובמכללה האקדמית בית ברל, שהסביר בשבוע שעבר בפאנל "יחסים בריאים" של הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא, בו השתתפנו, על ההשפעה של תרגילי השיווק המתוחכמים בהם משתמשים תאגידי המזון כדי להסוות את הנזק שמוצריהם גורמים לציבור הצרכנים.
**
צריכת הסוכר בחברה הישראלית קשורה באופן עמוק לתודעה, שנבנית באמצעות שיווק מתוחכם וממוקד במשך שנים רבות. כדי שהמאבק בצריכת יתר של סוכר יהיה אפקטיבי, "חייבים לפעול אקטיבית ולחתור לשינוי תודעתי עמוק, משום שהסיכון של משקאות ממותקים ומזונות מזיקים לבריאות הציבור, גדול מזה של עישון, אלכוהול וסמים גם יחד ולכן יש להפעיל עליהם רגולציה דומה לזו של סיגריות" כמו שאמרה דד"ר דורית אדלר, נשיאות הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא.
קחו לדוגמא את רפורמת סימון מזון מזיק, שמדגישה לצרכן באמצעות מדבקות אדומות בולטות בחזית האריזה כי יש במוצר כמות גבוהה של נתרן, סוכר או שומן רווי. בעקבות הרפורמה חברות רבות שינו את הרכב מוצריהן כדי להפחית את כמות הנתרן או השומן הרווי וזה חשוב ומצוין, אבל כמות הסוכר כמעט ולא הושפעה. חשוב מכך, הרפורמה לא הצליחה לשנות את הרגלי הצריכה שלנו ולהפחית את כמות המזון המזיק שאנחנו קונים יום יום.
כחלק מנושא "מאבק בלוביסטים שפוגעים בבריאות שלנו" שבחרו חברי הלובי, אנו חושבים שסימון והנגשת הערך התזונתי הם חשובים, אבל לא מספיקים. ישראל צריכה להצטרף לכ-40 מדינות, כולל בריטניה, צרפת, בלגיה, מקסיקו וצ'ילה, שהחליטו לשלב בין חינוך ומיסוי כדי לפתוח חזית נועזת וחסרת פשרות מול התופעה ההרסנית של צריכת יתר של סוכר. לכן אנו מקדמים הצעת חוק שתטיל מס ישיר על שתייה קלה ותשקיע את ההכנסות הללו בקרן ייעודית לחינוך תזונתי ובריאות מונעת.

זו רק ההתחלה. רוצים לעזור לנו לנצח את הלוביסטים של ענקיות המזון? הצטרפו עכשיו: https://bit.ly/39A94GY

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן