בזכות התנגדות שהגשנו לביהמ"ש – בכירי בנק הפועלים ייאלצו לראשונה לשלם מכיסם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
במשך שנים סייע בנק הפועלים ללקוחות להונות את רשויות המס בארה"ב, נתפס, הודה ונקנס בסכום אסטרונומי של כמעט מיליארד דולר. את כל הנזק הזה התכוון הבנק לגלגל לציבור ולהשאיר את בכירי הבנק שעברו על החוק ללא פגע, מבלי שיידרשו להוציא מכיסם אף לא שקל אחד ומבלי לתת את הדין, במסגרת הסדר פשרה שערורייתי. ייצגנו בעל מניות בבנק בשם ד"ר הראל פרימק, והגשנו בשמו התנגדות להסדר הפשרה. כעת אחרי כמעט שנה של מאבק, נאלץ הבנק לחזור לבית המשפט עם הסדר חדש בו גם הבכירים שעברו על החוק ישלמו מכיסם. צפו במנכ"לית הלובי עו"ד לינור דויטש – Linor Deutsch מסבירה על כך ב"צינור"
***
במשך כ-12 שנה סייע בנק הפועלים להונאת מס בארה"ב. הוא אף הודה בדבר בפני הרשויות האמריקאיות ונקנס על כך בסכום אגדי של 900$ מליון, ועוד מעל ל100$ דולר הוצאות משפטיות. אחרי שהקים "ועדה בלתי תלויה" מטעם הדירקטוריון שתבדוק את הפרשה, הגיש הבנק לאישור ביהמ״ש ״הסדר פשרה״, במסגרתו מי שתשלם חלק קטן מהקנס, 135 מליון דולר, היא חברת הביטוח, ואילו נושאי המשרה הבכירים שהיו אחראים ישירות למעשים ייצאו ללא פגע.
אבל רגע, מי בעצם סופג את שאר הסכום האדיר הזה? הציבור כמובן. פעם ראשונה דרך כספי הפנסיות שלנו שמחזיקים 92% ממניות הבנק, פעם שניה דרך העלאת העמלות והריביות שכולנו נשלם כדי לפצות את הבנק על ההפסד, פעם שלישית דרך חברת הביטוח שכביכול תשלם לבנק חלק מהכסף – אבל תעלה את הפרמיות. ואם כל זה לא הספיק, אז גם נאלץ לספוג את אותם נושאי משרה עבריינים שנשארו בביצת הדירקטוריונים, בלי שום לקיחת אחריות אישית ועם אור ירוק להמשיך לדפוק את הציבור בלי לשלם שום מחיר.
את חבילת הפשרה הגרועה הזאת לא הסכמנו לקבל. לכן הגשנו לביהמ"ש לפני כשנה בשם בעל המניות ד"ר הראל פרימק התנגדות להסדר. צריך להבין שמדובר בצעד חריג שכמעט מעולם לא קורה. ההתנגדות זכתה לרוח גבית מהיועצת המשפטית לממשלה, והשופט התייחס אליה ברצינות.
לאחר התקדמות הדיונים, חזר כעת הבנק עם הסדר חדש בו נושאי המשרה, המנכ"ל, היו"ר וחלק מנושאי המשרה הבכירים שהיו מעורבים, נאלצים להוציא כסף מכיסם האישי. עצם השינוי הזה בהסדר המוצע הוא הישג תקדימי, שהושג בזכות ההתנגדות של ארגון ציבורי הממומן ב100% מימון המונים והמשמעות המרכזית שלו היא במסר החשוב לשוק – כספי ציבור אינם הפקר ויש מי שמפקח על כך.
יחד עם זאת הסכום שהוצע, 2,250,000 ש"ח לכל ששת נושאי המשרה יחד, הוא סכום לא מספק בהשוואה לגובה הנזק שגרמה התנהלות נושאי המשרה. אמרנו את זה בדיון, נכתוב את זה בתגובתנו לביהמ"ש ואנו שוקלים את המשך צעדינו. נמשיך לעדכן.
ובינתיים אל תסתפקו בלעודד אותנו מהיציע. הצטרפו אלינו ועזרו לנו להכריע לטובת הציבור: https://bit.ly/3r7ZmXr
דילוג לתוכן