מדוע פערי המחירים על מוצרי הפארם בישראל גדולים כל כך ביחס למדינות האיחוד האירופי?


מדוע פערי המחירים על מוצרי הפארם בישראל גדולים כל כך ביחס למדינות האיחוד האירופי? את זרי הפרחים ומכתבי התודה תשלחו ללוביסטים של רשתות הפארם, שהפעילו לחצים והצליחו להחריג את לקוחותיהם מהמגבלות של ׳חוק עידוד התחרות במזון ומוצרי צריכה׳ (שחוקק ב2014 במטרה למנוע פרקטיות שחוסמות תחרות). כעת, אנחנו פועלים לתקן את המצב. צפו במנכל"ית הלובי עו"ד לינור דויטש – Linor Deutsch בתוכנית הצינור:
**
כולנו מכירים היטב את העובדה שמחירי המזון בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ביחס למדינות האיחוד האירופי, ומה לגבי פערי המחירים במוצרי הפארם? אלו מכם שטיילו לאחרונה, ודאי שמו לב שהפערים כאן גדולים עוד יותר, ומוצרים רבים עולים פה פי שניים(!) מאשר במדינות אירופה.
לפני כמעט עשור חוקק חוק המזון שהתבסס על המלצות הצוות לבדיקת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה ("דו"ח קדמי"). המלצות הצוות התייחסו לענפי המזון ומוצרי הצריכה (כולל מוצרי פארם) כמקטע אחד, עד כדי שבסעיף הראשון לחוק מוגדרת מטרתו להפחתת המחירים לצרכן "בענף המזון ובתחום מוצרי הצריכה" גם יחד. אולם, רשתות הפארם הוחרגו מהחוק, ככל הנראה כתוצאה מפעילות לובי אגרסיבי שהתרחשה מאחורי הקלעים.
שנתיים לאחר מכן תוקן החוק באופן חלקי כך שהסעיפים המחייבים בשקיפות המחירים יחולו גם על רשתות הפארם, ואילו יתר המגבלות שנועדו לשמר תחרות (כמו איסור התערבות בקביעת המחיר לצרכן, איסור על סידור מדפים והגבלות חשובות נוספות) עדיין לא חלות על רשתות הפארם.
זה הזמן להזכיר ששוק הפארם בארץ סובל מריכוזיות יתר – שני יבואני ענק (דיפלומט ושסטוביץ) שמייבאים באופן בלעדי המון מותגים וכך משמרים את מחיריהם גבוהים. במקביל, בצד הקמעונאי של המשחק יש עוד שחקן חזק וריכוזי – רשת ׳סופר פארם׳ ששולטת ברוב סניפי הפארם בישראל והיא גם הרשת היקרה ביותר.
השילוב הזה בין כל הגורמים המונופולים הופכת את הצרכן הישראל לקהל שבוי והמחירים בהתאם. אך המצב הזה אינו גזרת גורל – אפשר וצריך לשנות אותו. לכן אנחנו מקדמים כעת חקיקה, ביחד עם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), שתבטל לחלוטין את כל ההחרגות שהשיגו הלוביסטים של רשתות הפארם ותכניס גם אותם לתחרות על הצרכן הישראלי.
זהו מאבק בגורמים דורסניים, משולחי רסן, אשר מנצלים את כוחם האדיר מול הציבור. התגובה של כולנו צריכה להיות חזקה, ומשמעותית. זה הזמן לתמוך בפעילות לובי 99, בתמיכה כלכלית שתאפשר את הרחבת הפעילות לעוד זירות, וככח ציבורי במאבק הזה על יוקר המחיה בישראל.
הצטרפו עוד היום בכל סכום – https://bit.ly/448JZMY


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן